ЦВК маніпулює нормами Закону задля того, щоб не призначати проміжні вибори

Центральна виборча комісія упродовж тривалого часу блокує призначення проміжних виборів депутатів Верховної Ради у низці одномандатних округів (№№ 23,27,85,151,206). Комітет виборців України звернув увагу на цю ситуацію і розмістив заяву, у якій закликав ЦВК невідкладно призначити проміжні вибори у 85 та 151 округах, припинивши порушувати Закон України «Про вибори народних депутатів України». Проте, замість того, щоб врегулювати ситуацію і призначити вибори, ЦВК поширила у відповідь заяву, звинувативши КВУ у неправильному трактуванні норм Закону. 

Подібна заява не лише демонструє цілковите несприйняття Центральної виборчої комісії будь-якої критики на свою адресу, але й в черговий раз засвідчує агресивну налаштованість ЦВК щодо призначення проміжних виборів. При цьому ЦВК свідомо затягує призначення довиборів до Верховної Ради, маніпулюючи окремими нормами Закону «Про вибори народних депутатів України».

У своїй заяві ЦВК наголошує на тому, що проміжні вибори об’єктивно не було можливо призначити вчасно через те, що Верховна Рада не надала потрібні документи. У той же час Закон «Про вибори народних депутатів України» встановлює чіткі часові рамки щодо того, коли саме ЦВК має призначити вибори. Відповідно до Закону на це відводиться 10 днів з дня дострокового припинення повноваження депутатів, обраних в одномандатних округах. Фактично законодавець не деталізував порядок призначення проміжних виборів, але висунув вимогу, що вибори призначаються не пізніше, ніж через 10 днів. У цьому контексті варто згадати, що саме такий термін з’явився після того, як у 2014 році до ЗУ «Про вибори народних депутатів України» було внесено зміни. Серед іншого було скорочено час, який відводиться ЦВК на призначення проміжних виборів – із 30 до 10 днів. Вносячи такі зміни, законодавець виходив із того, що 10 днів цілком достатньо для того, щоб врегулювати всі технічні деталі і призначити вибори.

Не призначення проміжних виборів у визначений Законом строк загрожує тому, що вибори можуть залишатись у підвішеному стані протягом тривалого часу. У цьому контексті показовою є ситуація по 206 округу, народний депутат від якого Атрошенко В.А. був обраний на останніх місцевих виборах мером Чернігова. Навіть після того як Центральна виборча комісія отримала від Верховної Ради потрібні для призначення виборів документи, вибори так і не були призначені. При цьому Верховна Рада надіслала ЦВК постанову про дострокове припинення повноваження Атрошенка В.А. ще 17 лютого, про що особисто заявив голова ЦВК М.В. Охендовський. Подібна ситуація ризикує повторитися і щодо призначення виборів у 85 та 151 округах, народні депутати від яких Насалик І.С. та Кутовий Т.В. увійшли до складу Кабінету Міністрів України.

При цьому, як у випадку Атрошенка, так і щодо Насалика і Кутового, ЦВК виправдовує свою бездіяльність тим, що отримала необхідні для призначення виборів документи пізніше, ніж через 10 днів. Зокрема, постанови про дострокове припинення повноважень Насалика і Кутового були прийняті 14 квітня, а Верховна Рада передала їх до ЦВК 25 квітня. Тобто, відразу ж на наступний день після закінчення десятиденного строку, що підіймає питання про щирість намірів як ЦВК так і Верховної Ради сприяти призначенню виборів. Адже свідоме порушення десятиденного строку відкриває перед ЦВК можливості затягувати процес призначення виборів фактично на невизначений термін.

Питання щодо того, чи повинна Верховна Рада надавати ЦВК потрібні документи для призначення проміжних виборів народних депутатів не є однозначним. Так, стаття 105 ЗУ «Про вибори народних депутатів України», що регулює порядок заміщення народних депутатів, вказує на те, що шестиденний строк обчислюється саме із дня, коли ЦВК отримує відповідне рішення. Тоді як частина 6 статті 16 ЗУ «Про вибори народних депутатів України», що визначає строки проведення проміжних виборів, говорить не про момент отримання ЦВК рішення, а конкретно про момент дострокового припинення повноважень народного депутата. Такий же принцип передбачено у ЗУ «Про місцеві вибори» щодо призначення проміжних виборів депутатів сільських та селищних рад. Тобто, логічно припустити, що отримання документів від Верховної Ради не є ключовим у питанні призначення виборів, адже Закон про це не згадує.

Варто також нагадати, що повноваження ЦВК у частині призначення проміжних виборів народних депутатів України не відносяться до дискреційних, тобто адміністративний орган не має можливості самостійно вибрати один з кількох варіантів рішення, а має чітко слідувати нормі Закону. 

У майбутньому ЦВК варто зосередити зусилля на налагодженні комунікації із Верховною Радою задля того, щоб усі необхідні документи надходили до ЦВК вчасно і вибори призначались без порушення визначених законом строків, а не займатись безпідставними звинуваченнями громадських організацій у необ’єктивності. Впевнені, що ЦВК має усі необхідні фінансові, матеріальні та людські ресурси задля того, щоб вирішувати подібні питання не упродовж місяців, а протягом кількох днів.