ЗВІТ № 1. ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ ДОВГОТЕРМІНОВОГО СПОСТЕРЕЖЕННЯ. За період 5 вересня - 28 вересня

ВИСНОВКИ

  1. Закон «Про місцеві вибори» в цілому дозволяє провести вибори у відповідності до Конституції та міжнародних стандартів. Разом з тим, Закон містить ряд недоліків. Ключовими з них є складна для розуміння учасниками виборчого процесу система виборів до місцевих рад, порушення рівності виборчих прав кандидатів та застарілість окремих виборчих процедур.
  2. Продовження роботи більшості членів ЦВК після завершення строку їх повноважень є негативним фактором. Такі члени Центрвиборчкому можуть бути звільнені в будь-який момент, що може негативно вплинути на їх безсторонність.
  3. Рішення ЦВК про непроведення виборів на окремих територіях Донецької та Луганської областей відповідає потребі безпеки учасників виборчого процесу.
  4. ЦВК вчасно розробила ті нормативно-правові акти, прийняття яких вимагалось Законом «Про місцеві вибори» для належної організації та проведення місцевих виборів. КВУ позитивно оцінює тлумачення ЦВК положень Закону щодо застосування гендерної квоти. Цим роз’ясненням ЦВК попередила неоднакове застосування Закону щодо підстав для відмови у реєстрації списків кандидатів.

КВУ рекомендує Центральній виборчій комісії і надалі надавати роз’яснення стосовно застосування суперечливих, або нечітко виписаних положень Закону України «Про місцеві вибори», як-от одночасне висування кандидата до складу кількох місцевих рад.

5.      Формування ряду районних, сільських, селищних ТВК в мінімальному складі є фактором ризику для безперебійної роботи комісій. Така ситуація особливо розповсюджена у Донецькій та Луганській областях, де половина районних ТВК сформовані в мінімальному складі.

6.      Суттєва перевага парламентських партій у ТВК пояснюється не лише можливістю висувати більше осіб, ніж інші партії, але й браком подань від решти партій. Формування 55% районних ТВК відбувалось без жеребкування.

7.      Хоча в середньому в ТВК усіх рівнів 73,5% посад займають жінки, при поданні до складу ТВК вищого рівня партії надавали перевагу чоловікам. За результатами призначення Центрвиборчкомом керівного складу цих ТВК з числа осіб, відібраних жеребкуванням (50% жінок та 50% чоловіків), виявилось, що 61% посад голів обіймають чоловіки, так само як і 59% посад заступників голів.

КВУ закликає політичні партії та органи адміністрування виборів, відповідальні за формування складу виборчих комісій, уникати гендерних стереотипів при формуванні ТВК вищого рівня, а також призначенні їх керівного складу.

8.      З початку формування складу ТВК вищого рівня в них було замінено кожного 14 члена комісії або 7.4% від їх загального складу. В Київській обласній виборчій комісії змінено половину осіб від її початкового складу.

9.      Через специфіку виборчої системи та дисбаланс в адміністративно-територіальному устрої практично неможливо забезпечити виконання норм Закону щодо дотримання рівності кількості виборців у виборчих округах.

10.  Особи, які реєструються кандидатами, продовжують використовувати рекламні матеріали, які після їх реєстрації повинні маркуватись як передвиборна агітація.

11.  Агітація на підтримку жінок-кандидатів та потенційних кандидатів не є розповсюдженою. Загалом, в просторі зовнішньої політичної реклами жінки займають ледь 10% від простору чоловіків-кандидатів.

КВУ закликає політичні партії не тільки сприяти виконанню 30% законодавчої квоти у списках, а надавати пропорційну фінансову та організаційну підтримку жінкам-кандидатам у депутати, мери, голови та старости.

12.  Дослідження експертів ВГО КВУ у 24 областях та м. Києві зафіксували відмінності у витратах на передвиборну кампанію. У південному регіоні найбільш помітною є кампанія партії «Опозиційний блок» та «Наш край». На заході лідерами за витратами стали партія БПП «Солідарність» та ВО «Свобода». На сході України витрати партій «Відродження», «Наш край» і «Опозиційний блок» вдвічі переважають витрати інших партій. У центрі та на півночі найбільше витратили партії БПП «Солідарність» та «УКРОП».

13.  У низці областей України мають місце конфліктні ситуації, коли батьки звинувачують політичні сили у використанні дітей без їх згоди. КВУ наголошує на неприпустимості використання дітей як інструменту політичного піару. КВУ закликає народних депутатів невідкладно розглянути Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження передвиборної агітації та протидії прихованій рекламі.

14.  Зафіксовано факти використання адміністративного ресурсу чинними міськими головами у містах Київ, Харків та Одеса.

15.  Політичні сили продовжили роздавати продуктові набори у Хмельницькій, Черкаській, Чернівецькій, Миколаївській, Запорізькій, Полтавській та Житомирській областях. КВУ закликає працівників правоохоронних органів після реєстрації кандидатів припиняти відповідні порушення законодавства про місцеві вибори.

16.  Із 35 кандидатів у міські голови, із штабами яких спілкувалися представники Комітету виборців України не зафіксовано жодного прикладу наявності програм кандидатів. Більшість кандидатів акцентували, що вони використовують програми їх політичних сил, або ж такі програми будуть підготовлені найближчим часом.