Головні проблеми першого місяця кампанії у проблемних округах – незбалансовані ОВК та засилля «технічних» кандидатів

15 грудня 2013 року в Україні відбудуться повторні вибори народних депутатів у 5 одномандатних виборчих округах, де згідно рішення Центральної виборчої комісії не можливо було встановити результат на чергових виборах у 2012 році.

 

16 жовтня офіційно розпочалася виборча кампанія у цих округах. Комітет виборців України здійснює довгострокове спостереження за виборчим процесом у всіх 5 округах.

 

За підсумками спостереження КВУ констатує:

 

  • Виборчий процес у всіх п’яти округах розпочався у встановлений Законом строк. Центральною виборчою комісією було дотримано встановлені Законом строки реєстрації кандидатів у депутати, проведення жеребкування щодо кандидатур до складу окружних виборчих комісій та формування складу ОВК.

 

  • Центральна виборча комісія здійснює свою діяльність прозоро та в рамках чинного законодавства. Однак під час проведення жеребкування по формуванню складу окружних виборчих комісій не було належним чином враховано рекомендації вітчизняних та міжнародних спостерігачів за підсумками минулих виборів у 2012 році.

 

  • Процес висування кандидатів партіями здебільшого здійснювався непрозоро. Партії, що висували своїх кандидатів, підійшли до проведення з’їздів достатньо формально, без запрошення представників ЗМІ та інших зацікавлених осіб. Є підстави вважати, що більшість політичних сил (виняток – ВО «Свобода») провели свої з’їзди «на папері», без участі у них реальних делегатів.

 

  • КВУ негативно оцінює норму Закону про вибори народних депутатів, яка не встановлює рівні строки для висування кандидатів від партій і тих, хто бере участь у виборах шляхом самовисування.

 

  • Не зважаючи на те, що процес реєстрації на момент публікації звіту триває, вже можна констатувати поширену практику реєстрації «технічних кандидатів». Особливо аномальною є кількість кандидатів у в.о. №94 та в.о. №223. За оцінками КВУ мета реєстрації такої кількості кандидатів – отримання через їх квоти більшості у дільничних виборчих комісіях.

 

  • Практика свідчить, що після формування ДВК значна частина «технічних» кандидатів «зніметься» з реєстрації. Якщо цього не станеться, то буде серйозно ускладнено друк бюлетенів, роботу виборчих комісій напередодні та під час дня голосування, підрахунок голосів, що може призвести до «технічного» зриву виборчого процесу в цих округах.

 

  • На кількох округах поширена практика реєстрації так званих «двійників» - кандидатів, чиї прізвища та імена повністю або частково співпадають з кандидатами, які вже зареєстровані у цьому окрузі, або  подібні до прізвищ інших відомих політиків. Використання цієї технології можна потрактувати, як перешкоджання виборцям здійснити усвідомлений вибір, що є порушенням законодавства.

 

  • Формування окружних виборчих комісій відбулося у встановлені Законом строки, але через велику кількість партій, що висунули «технічних» кандидатів, більшість представництва в ОВК отримали мало відомі партії, багато з яких лише висували кандидата без подальшої його реєстрації. Одразу після формування  в багатьох ОВК партії провели заміну своїх представників.

 

  • Аналіз членів ОВК в 5 округах свідчить, що значна частина з них має досвід роботи на минулорічних парламентських  виборах, в тому числі у складі цих самих ОВК. Члени ОВК, чия попередня діяльність викликає занепокоєння, раніше представляли в комісіях Партію регіонів або афілійовані з нею «технічні» партії. Саме їх діяльність або бездіяльність під час встановлення результатів виборів у 2012 році стала однією з причин скасування результатів виборів у цих округах.

 

  • Всі 5 окружних виборчих комісій розпочали свою роботу вчасно з присутністю на засіданнях більшості членів комісій. Однак процес формування ОВК, заміни в їх складі та особисті якості і попередня діяльність багатьох членів ОВК дає підстави сумніватися у їх політичній неупередженості та загалом не викликає довіри суспільства до цих комісій.

 

  • Агітаційну кампанію розпочала лише незначна кількість зареєстрованих кандидатів, в той же час КВУ фіксував непоодинокі випадки агітації ще не зареєстрованих кандидатів у в.о. 94, 194, 223.

 

  • На окрему увагу заслуговує ситуація зі спробами підкупу виборців, яка фіксувалася у жовтні у в.о. 194. В місті Черкаси було виявлено низку випадків, коли невстановлені або встановлені особи, пропонували винагородження виборцям за підтримку одного з кандидатів на виборах. Таким кандидатом прямо називалася Валентина Жуковська, яка на сьогодні не зареєстрована кандидатом. Сама Жуковська свою причетність категорично спростовувала і навіть звернулась до Прокуратури з вимогою розслідувати факти, які висвітлювались в місцевих ЗМІ

 

  • Також КВУ зафіксував факти, які можна вважати цензурою в ЗМІ. Зокрема, на  Черкаській обласній державній телекомпанії «Рось» Генеральний директор Олександр Трухманов дав вказівку замінити ведучого соціально-політичного ток-шоу «Країна, яка нам потрібна» Валентина Чернявського. Дещо раніше програму залишив редактор Денис Колісник. Вони публічно звинуватили керівництво компанії у запроваджені цензури.

 

Більше інформації з конкретними прикладами порушень можна знайти на сайті КВУ cvu.org.ua та офіційній сторінці КВУ у мережі Facebook - facebook.com/cvu.ngo 

 

 

Прес-служба КВУ