Заява громадських організацій щодо необхідності кодифікації виборчого законодавства

Удосконалення виборчого законодавства залишається актуальним питанням політичного порядку денного. Прогрес щодо  Виборчого кодексу є невід’ємною частиною підготовки до підписання Угоди про Асоціацію України та ЄС. На необхідності його прийняття неодноразово наголошували Парламентська Асамблея Ради Європи, ОБСЄ/БДІПЛ, Венеціанська комісія та інші впливові організації. Кодифікація виборчого законодавства є однією із тенденцій його розвитку у країнах Європи та СНД.

Готовність сприяти, брати участь у підготовці Кодексу та підтримати в стінах Верховної Ради України протягом останніх 15 років декларували Президенти України Віктор Ющенко, Віктор Янукович, представники Партії регіонів, “Батьківщини”, Комуністичної партії України, УДАРу, “Свободи” та інших політичних сил.

З метою приведення законодавства про вибори у відповідність із міжнародними стандартами та прискорення його кодифікації, у листопаді 2010 року Президентом України Віктором Януковичем було створено Робочу групу з питань удосконалення законодавства про вибори. За результатами її діяльності жодних пропозицій до законів про президентські та місцеві вибори напрацьовано не було. Обговорення реформи виборчого законодавства в контексті підготовки України до підписання Угоди про асоціацію з ЄС також зводиться лише до дискусії щодо змін до Закону “Про вибори народних депутатів України”, в той час як інші виборчі закони залишились поза увагою.

У 2010 році на розгляд парламенту було внесено проект Виборчого кодексу України підготовлений за участі усіх представлених у парламенті VI скликання політичних партій, національних і міжнародних експертів. Документ отримав позитивну оцінку Венеціанської комісії. Проте прийнятий він так і не був. Політиками періодично висловлюються надумані аргументи проти уніфікації регулювання виборів, що суперечить їхнім попереднім заявам стосовно потреби в гармонізації законів про вибори.

Прийняття Виборчого кодексу дозволило б уніфікувати регулювання всіх виборчих процедур, забезпечити повноту і юридичну визначеність, зручність у практичному користуванні виборчим законодавством (у тому числі виборчими комісіями, судами тощо).

Зважаючи на це пропонуємо:

  1. за рік до проведення чергових місцевих виборів 2015 року підготувати і внести зміни та доповнення до Закону України “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”, який залишається найбільш далеким від загально визнаних стандартів виборчим законом і не забезпечує проведення місцевих виборів у відповідності до міжнародних норм і практик. Такі зміни мають спрямовуватися на уніфікацію різних виборчих законів;
  2. невідкладно забезпечити прозоре, відкрите та інклюзивне обговорення змін до трьох законів про вибори, результатом яких має стати досягнення політичного консенсусу щодо виборчих систем, які застосовуватимуться на загальнодержавних та місцевих виборах, а також процедур, за якими мають організовуватись та проводитись кампанії;
  3. після досягнення політичного консенсусу щодо виборчих систем та процедур, відновити діяльність з підготовки єдиного Виборчого кодексу. Вважаємо, що проект документу, який в цілому отримав схвальні відгуки Венеціанської Комісії, може бути взятий за основу (особливо його процедурна частина).

 

Громадянська мережа ОПОРА

Інститут виборчого права

МГО «Інтерньюз-Україна»

Комітет виборців України

Український незалежний центр політичних досліджень

Центр політико-правових реформ

Центр політичних студій та аналітики

 

Statement of non-governmental organizations on need to codify electoral legislation

Improving the electoral legislation remains an important issue on the political agenda. The progress made with respect to the Electoral Code is an integral part of preparations to signing the EU-Ukraine Association Agreement. The Parliamentary Assembly of the Council of Europe, OSCE/ODIHR, Venice Commission and other influential organizations repeatedly emphasized the need for adoption of the Electoral Code. Furthermore, codification of electoral legislation is one of the trends in its development throughout the European and NIS countries.

For the last 15 years, the presidents of Ukraine, Victor Yushchenko and Victor Yanukovych, as well as the representatives of the Party of Regions, Batkivshchyna, Communist Party, UDAR, Svoboda and other political parties have declared their will to contribute to drafting the Electoral Code and its adoption by the Parliament.

In November 2010, President Victor Yanukovych established the Working Group for improvement of electoral legislation tasked to bring the election laws in compliance with the international standards and accelerate their codification. The Working Group, however, failed to come up with any proposals to change the Presidential Election Law and the Local Election Law. Discussions of election law reform in the context of Ukraine’s preparation to signing the EU-Ukraine Association Agreement is limited to discussion of the possible changes to the Parliamentary Election Law, while other election laws are left unmentioned.

The draft Election Code was submitted to the Parliament in 2010. This draft was prepared in cooperation with all political parties represented in the Sixth Convocation of Parliament, as well as domestic and international experts. It received a positive response from the Venice Commission; however, it has never been adopted. Moreover, the politicians periodically suggest questionable arguments against harmonization of the legal framework governing elections, something that contradicts to the previous statements regarding the need to harmonize the election laws.

The adoption of the Electoral Code could contribute to harmonizing the legal framework governing all election-related procedures, to ensuring the comprehensiveness and legal certainty in regulation of the elections, as well as to a more convenient use of electoral legislation by the election commissions, courts, etc.

Therefore we recommend:

  1. One year prior to the 2015 general local elections, the government should prepare and adopt changes to the Local Election Law, which currently falls short of generally accepted standards, and fails to provide a basis for holding the local elections in line with international norms and practices. These changes should be aimed to unify all election laws.
  2. To ensure without delay transparent, open and inclusive discussion of changes to all three Ukrainian election laws, that should be targeted at reaching consensus on the electoral systems to be applied to the national and local elections, as well as on the procedures under which those elections should be held.
  3. Once political consensus on the electoral systems and procedures is reached, to restart work towards the preparation and adoption of the unified Electoral Code. We believe that the draft Electoral Code, which received generally positive response from the Venice Commission, can constitute a sound basis for further work, especially with regard to the election procedures.

 

OPORA Civic Network

Electoral Law Institute

Internews-Ukraine

Committee of Voters of Ukraine

Ukrainian Center for Independent Political Research

Center for Political and Legal Reforms

Center for Political Studies and Analysis