Чи стане муніципальна правова допомога доступною та ефективною? 

На прикладі міста Одеси відслідкувати основні проблеми з впровадженням в Україні муніциальної правової допомоги та зробити таку діяльність більш ефективною та доступною надалі – саме з такою метою Одеська обласна організація Комітету виборців розпочала громадський моніторинг комунальної спеціалізованої установи з надання безоплатної первинної правової допомоги.     

 

Значна вартість юридичних послуг та відсутність належної соціальної відповідальності юридичного бізнесу фактично унеможливлюють отримання необхідної правової допомоги малозабезпеченими верствами населення. На фоні принципової зміни нормативного регулювання багатьох сфер життя (від державної реєстрації прав на нерухоме майно до кримінального судочинства), це призводить до значного обмеження та порушення прав цих людей. Змінити ситуацію на краще покликаний Закон України «Про безоплатну правову допомогу», згідно якого в Україні поступово вибудовується державна система надання безоплатної правової допомоги. Одним з елементів такої системи є залучення ресурсів місцевих громад для організації надання первинної правової допомоги шляхом створення спеціалізованих комунальних установ. Однією з перших в Україні, в липні 2012 року в м. Одесі було створено комунальну  установу "Спеціалізована установа з надання безоплатної правової допомоги у м. Одесі". Як і будь яка нова справа, діяльність установи проходить далеко не ідеально, в більшості випадків саме через об'єктивні чинники становлення системи, формування та відпрацювання стандартів та процедур. І той факт, що зазначена комунальна установа створена нещодавно, дає можливість для впливу з боку громадськості для покращення якості та підвищення стандартів муніципальної правової допомоги. 

В ході моніторингу, котрий розпочався у вересні 2013 року, планується встановити відповідність задекларованих стандартів та процедур КУ "Правова допомога" чинному законодавству та міжнародним нормам; відповідність реального стану діяльності установи задекларованим стандартам та підходам; рівень організації надання послуги, інформування, моніторингу та оцінки; доцільність, ефективність та доброчесність використання коштів. Після публічного обговорення, підготовлені за результатами моніторингу рекомендації щодо вдосконалення роботи буде запропоновано до практичного впровадження як в м. Одесі, так і в інших місцевих громадах, а також направлено до Координаційного центру з надання правової допомоги Міністерства юстиції.

Одеська обласна організація Комітету виборців України розраховує на адекватну реакцію та співпрацю з боку керівництва та фахівців КУ "Правова допомога", деякі з яких вже виявили певну зацікавленість в зовнішній оцінці своєї роботи. До розробки та обговорення рекомендацій буде залучено як представників територіальних органів юстиції, котрі координують роботу з впровадження та розбудови системи безоплатної правової допомоги, так і фахівців недержавних організацій. Зокрема, в якості експертів залучено керівників Центрів правової інформації та консультацій з міст Львова та Ковеля, котрі протягом останніх трьох років за підтримки МФ "Відродження" напрацювали стандарти та процедури надання первинної правової допомоги, в тому числі і з боку органів місцевого самоврядування. Таким чином, сподіваємося спільними зусиллями не лише підвищити рівень надання такої допомоги, але і вдосконалити її процедури та стандарти, посилити публічний контроль за її наданням, що сприятиме становленню в Україні ефективної та доступної муніципальної правової допомоги.   

 

Прес-служба

Одеської обласної організації

ВГО “Комітет виборців України”

 

Проект „Муніципальна правова допомога: ефективна чи декларативна?” виконується Одеською обласною організацією ВГО “Комітет виборців України”, за фінансової підтримки Міжнародного фонду “Відродження”.