З інтерв'ю виданню Високий Замок.
Незважаючи на війну, яка поставила на паузу велику внутрішню політику, у повітрі час від часу вчувається запах прийдешніх виборів. Його підживлюють у владі. Ще у середині червня голова Верховної Ради Руслан Стефанчук був категоричним противником їх проведення у нинішніх умовах, радив усім читати закон, де чітко про це сказано. Але кілька днів тому метнувся в інший бік, багатозначно заявивши, що Конституція… не забороняє проведення виборів під час воєнного стану. Спікер висловився за «баланс» у цьому питанні, виступив проти «застою демократії». Із цього можна зрозуміти, що друга-третя посадова особа країни не проти, аби українці посеред війни взялися обирати новий парламент… Наскільки це законно, доцільно, безпечно? Тему розвиваємо із керівником Всеукраїнської громадської організації «Комітет виборців України» Олексієм Кошелем.
— Навіщо голова Верховної Ради вкотре піднімає тему проведення виборів, якщо навіть школярі, здається, знають, що під час воєнного стану вони заборонені?
— Переконаний, це була помилкова заява пана Стефанчука. Дуже критично оцінюю його роботу під час війни як спікера Верховної Ради. За фахом пан Стефанчук — юрист, академік Національної академії правових наук, тож мав би з повагою ставитися до Конституції і законів, прислухатися до правничої спільноти. А вона каже: проведення виборів в умовах воєнного стану суперечить положенню Основного закону.
Ми отримали чимало сигналів, відвертих заяв від представників влади про те, що вони розглядають різні сценарії того, як в умовах воєнного стану можна було би провести ці вибори. Багатьом політикам при владі дуже кортить зробити це, бо під час війни підтримка влади, цілком природно, є високою. Придворні політтехнологи ламають голови, яким чином можна обійти Основний закон, як можна було би змінити законодавство, аби втілити забаганку своїх замовників. Я вже чув нерозумні заяви приватних експертів, які починають говорити: відмінимо воєнний стан на один день чи на кілька тижнів…
Це дуже ризиковані, безвідповідальні заяви! Оті нерозумні голови треба ставити на місце. Із цим не можна жартувати. Не треба забувати, що в Україні йде війна, у нас діють російські диверсійно-розвідувальні групи, хакери з країни-агресора, які ламають наші інтернет-ресурси. Працюють російські групи ботів, які ведуть проти нас інформаційну війну. Небезпеки є на різних напрямах, тому гратися у виборчі ігри — злочинно.
Заяву Стефанчука варто сприймати насамперед як певний вкид. Починаючи з 2019 року, влада завжди грала в однаковий сценарій: будь-який сумнівний проєкт спочатку вкидала у суспільство, спостерігала за реакцією на це, робила соціологічні заміри, а пізніше ухвалювала рішення. Тут точно така сама історія. Заява Стефанчука — інформаційне вкидання для того, щоб побачити, як цю ідею сприйме громадська думка. Така собі пробна куля.
— Ідею з «вільними і чесними виборами під час війни» нам підкинув президент ПАРЄ Тіні Кокс, нідерландський політик лівого спрямування, якого звинувачували у симпатіях до росії…
— Якщо зараз опитаємо пів сотні авторитетних європейських політиків, високопосадовців, що вони думають про українські вибори, серед них обов’язково знайдеться хтось, хто скаже про «сповідування демократичних цінностей», з огляду на які вибори проводити треба. Але це суто персональна думка таких політиків.
Не знаємо деталей заяви Кокса. Можливо, його позиція була висловлена для того, щоб попередити українців про тенденції авторитаризму. А вони, до речі, прослідковуються достатньо чітко. Згадаймо: у нас на 90% зруйновано незалежне телебачення, в основному працює в одному форматі новин. Європейці прямо говорять нам про те, що це небезпечно, що це слід виправляти. «За дужками» вони чудово розуміють, що це — тенденція до авторитарного режиму…
— Чи може все-таки більшість у ВР змінити закон про воєнний стан, виключивши з його тексту згадку про вибори?
— Може. Представниками більшості слід вважати чотири політичні сили у парламенті: партію «Слуга народу», депутатську групу «Довіра», яка постійно голосує з нею, групу «За майбутнє». І багато в чому — дві групи з колишнього «ОПЗЖ» — «Відновлення України» й «Платформа за життя і мир». Спільне зі «слугами» голосування колишніх представників «ОПЗЖ» диктується їхнім бажанням банального виживання. Їм важливо зберегтися політично, але ще більш важливо — зберегтися фізично. Думають над тим, щоб їх зараз не посадили. Бо за ними тягнеться великий шлейф різних антиукраїнських історій.
Відтак проблем зібрати 226 голосів для зміни закону у влади немає. Якщо тільки Офіс президента натякне згаданим депутатським групам, то отримає від них підтримку при голосуванні.
— Чи допускаєте ви, що президент спробує вмовити Раду дозволити вибори під час війни, посилаючись на те, що багато депутатів скомпрометували себе — і через це, мовляв, треба оздоровити законодавчий орган?
— Наведу вам один приклад роботи колишньої фракції «ОПЗЖ». Там недавно голосували за перенесення святкування 9 травня на 8 травня, що суперечило багаторічній політиці цієї партії. А ще кілька років тому бойко з медведчуком, рабіновичем каталися на військовій машині у радянських пілотках, брали участь в акціях «дєди ваєвалі» тощо. А потім депутати колишньої «ОПЗЖ» раптом проголосували за ратифікацію (колись неприйнятної для них) Стамбульської конвенції. Сьогодні вони готові голосувати за будь-що — тільки б утриматися на плаву! Тому проблем з голосами у президента не буде, навіть якщо він захоче провести абсурдне рішення.
Не бачу жодного законного сценарію, як можна провести легітимні вибори в умовах правового режиму воєнного стану, не відмінюючи його. Хочеться вірити, що Банкова не піде на реалізацію екзотичних, незаконних сценаріїв проведення виборів. Це було би погано. Такі вибори я бачу тільки після завершення війни.
— Що ще унеможливлює проведення виборів?
— Проблеми з голосуванням українців за кордоном. За найскромнішими оцінками, під час минулих парламентських виборів участь у них не змогли взяти понад три мільйони заробітчан. Українцеві, щоб поїхати з невеличкого німецького містечка до Кельна чи Берліна, з італійського села — до Рима, потрібно було подолати до 400 км, витратити чимало своїх євро, а потім багато годин простояти у черзі до виборчої дільниці. Були випадки, коли люди вистоювали по пів дня, але так і не могли проголосувати.
Механізм голосування українців за кордоном завжди був слабкою ланкою. А зараз буде ще слабшою, коли за межі України виїхали мільйони біженців. Проблему треба вирішувати, виробляючи законодавчі напрацювання. Ми у Комітеті виборців кажемо: не дискутуймо, шановні депутати й експерти, а працюймо! Але співпраці наразі не виходить.
Представники провладної партії кажуть, що може бути застосовано механізм «голосування у смартфоні». Це була передвиборна обіцянка президента. Але який у ній сенс? Експерти попереджають про серйозні ризики такого голосування, про ризик недовіри до опрацьованих у такий спосіб результатів волевиявлення.
Ось вам приклад. Один із найбільш успішних українських банків, який працює виключно у форматі Інтернету, за останній тиждень двічі зазнавав хакерських атак, були перебої в його роботі. Чи хтось у владі може нам дати гарантії, що електронна система голосування за кордоном не піддаватиметься таким же атакам російських хакерів? Чи може хтось гарантувати, що мільйони трудових мігрантів зможуть проголосувати?
Нам треба зараз виробляти безпечні способи голосування. Комітет виборців України виступає за голосування поштою. У законі треба передбачити, що таке голосування за кордоном може тривати кілька тижнів, а підрахунок голосів — ще триваліший період.
Ось цим зараз треба займатися, а не дискусіями про вибори під час воєнного стану, про «голосування у смартфоні». Якщо ми не зможемо провести ЗАКОННИХ демократичних виборів, то Україна отримає серйозний мінус на шляху до майбутнього членства в ЄС.
— Чи бачите ви вже ознаки передвиборчого піару?
— До честі політичних сил, не бачу, щоб вони працювали у форматі виборчої кампанії - беруть участь у волонтерстві, допомагають ЗСУ. Щоправда, є низка нерозумних політиків, які достатньо грубо піаряться на війні, носять військовий камуфляж, не маючи на це права… Також бачимо системну роботу «фабрики ботів», які інспірують політичні війни. Бачу ознаки того, що влада воює з потенційними конкурентами як на центральному, так і на місцевому рівнях. Це неприємна тенденція, яку помічають наші західні партнери.
— Чи збережеться у новій Раді партія «Слуга народу», яка погрузла у багатьох скандалах, — політичних, економічних, корупційних, етичних? Чи відбудеться так званий ребрендинг політичної сили президента?
— Упевнений, політична партія «Слуга народу» може зберегтися максимум як стрічка у журналі реєстрації Мін'юсту. Не більше. Очевидно, замість неї у виборах братиме участь нова політична сила. Або це буде змінена назва партії, або буде партія «з нуля». Переконаний, у тій новій політичній силі, яка позиціонуватиметься як команда президента, знайдеться місце не більше ніж для кількох десятків дієвих депутатів від фракції «СН», які «не замазані» різноманітними скандалами останніх років.
Тенденцією майбутніх виборів буде те, що у Раді буде чимало людей з військовим досвідом, лідерів волонтерського руху. Свого часу, після війни у В'єтнамі, у Конгресі США було близько 70% депутатів, що були ветеранами війни. Навіть на початку 2000-х років одним із ключових критеріїв авторитетності для американських політиків були бойові нагороди. Ця тенденція матиме значення під час багатьох наступних виборів в Україні. Це позитив, як на мене. У стінах наступного парламенту буде чітко дотримано критерії патріотичності й порядності.
— Яка політична доля чекає шуфричів, бойків та іже з ними?
— Згадайте повідомлення наших компетентних органів про масштабні фінансові маніпуляції, освоєння російських коштів з боку медведчука. СБУ висуває підозру в держзраді рабиновичу та іншим депутатам колишньої «ОПЗЖ». Тут не потрібно бути юристом, щоб розуміти: бойко, медведчук могли бути фігурантами цих схем. Рівень тінізації виборчих коштів, за даними КВУ, сягав 70%. Тож якщо йдеться про 3−5 млрд доларів, які медведчук міг отримати від москви на реалізацію проросійських виборчих проєктів, то ці долари, які постачали готівкою, залишили достатньо відчутний слід. Тому зараз ми мали би говорити про те, що і бойко, і шуфрич, і низка інших їхніх соратників мали би бути фігурантами кримінальних справ і не виходити із допитів у СБУ.
А поки що спостерігаю великі дива їхнього виживання: голосування разом із представниками влади, жодної критики на її адресу та багато інших речей. Відтак припускаю, що у шуфричів достатньо великий шанс тією чи іншою мірою залишитися у політиці. І навіть спробувати сформувати окремі майбутні «м'які» політичні партії. Там не ітиметься про дружбу з росією, але це можуть бути класичні антиєвропейські партії. Кажу це, спираючись на аналіз тенденцій, які мають місце у Східній Європі, у поствоєнних країнах, зокрема у Грузії. Навіть у Західній Європі. Для прикладу — правопопулістська проросійська партія «Альтернатива для Німеччини». Її рейтинг у ФРН уже понад 20%, а у кількох землях на території колишньої комуністичної НДР «Альтернатива» є найпопулярнішою політсилою… Гадаю, схожёі партії в Україні також з’являться.
Цей ризик важливо розуміти для того, щоб запобігти появі таких проєктів. Зараз нам треба ухвалювати законодавчі рішення про можливість забирати мандати у депутатів місцевих рад від проросійських політичних партій. На нашому півдні й сході частка таких депутатів становить близько 30−40%. Це багато. Треба шукати законодавчі можливості, щоб обмежити роботу в парламенті депутатів колишньої «ОПЗЖ». Ідеться не про позбавлення мандатів (це майже неможливо), а саме про обмеження впливу на ухвалення рішень, на роботу в комітетах, у сесійній залі. Треба розробляти механізми люстрації для тих, хто 2014 року, від початку війни з росією, балотувався від «ОПЗЖ» та інших проросійських політичних партій.