Звіт по результатам проведення семінару з ЦВК щодо розробки рекомендацій щодо методологічної підтримки членів комісій

27 листопада 2015 року відбувся семінар, проведений Комітетом виборців України спільно із Центральною виборчою комісією. Темою семінару було підведення підсумків методологічної підтримки членів виборчих комісій на місцевих виборах, а саме методологічної підтримки членів комісій через надання консультацій за телефоном «гарячої лінії КВУ» 0800 210 297.

Місцеві вибори 2015 року проводилися в умовах нових правил та надзвичайно стислих строків. Закон України «Про місцеві вибори» набрав чинності трохи більше двох місяців до дня голосування. В таких умовах важливою стала спроможність територіальних та дільничних виборчих комісій належно організувати та провести вибори. Оскільки їх склад під час виборчого процесу оновився, перед Центральною виборчою комісією постало завдання забезпечити консультативно-методичне забезпечення діяльності виборчих комісій. При цьому кількість територіальних виборчих комісій становила 10 619, а дільничних виборчих комісій понад 30 000. 

Представники ЦВК зазначили про обмеженість ресурсів Центральної виборчої комісії, якій доводилося виконувати і інші функції покладені, на неї законодавством. Саме тому серйозно допомогли їм громадські організації, які взяли на себе методологічну підтримку членів комісій.

Така підтримка, зокрема, проводилася у формі навчання членів виборчих комісій. Щоправда, мінусом такої форми підтримки є обмеженість у часі – зазвичай навчання для територіальних виборчих комісій тривають кілька годин, чого явно недостатньо. Повноваження територіальних виборчих комісіях на місцевих виборах співмірні з повноваженнями ЦВК на парламентських виборах, оскільки ці комісії відповідальні за встановлення результатів виборів. Крім того, близько 15% членів територіальних виборчих комісій були змінені під час виборчого процесу, що також вплинуло на зменшення ефективності навчання членів виборчих комісій.

 З огляду на це, важливою була постійна методологічна підтримка членів виборчих комісій, яка була реалізована через:

1) систему он-лайн навчання "Виборком", організовану Координатором проектів ОБСЄ в Україні;

2) безоплатну «гарячу лінію» для членів виборчих комісій, організовану Комітетом виборців України;

«Виборком» надав можливість дистанційного навчання членів виборчих комісій, отримати консультацію, містив форми виборчих документів. Разом з тим, його недоліком була відсутність можливості отримати оперативну відповідь на запитання. Виборчий процес характеризується короткими строками, тому дуже часто членам виборчих комісій потрібна негайна консультація з того чи іншого запитання. На сайті «Виборком» була можливість отримати відповідь, однак від моменту внесення запитання до отримання консультації могло минути декілька днів. Іншим недоліком використання «Виборкому» є те, що територіальні виборчі комісії у сільській місцевості часто не мають належного доступу до мережі Інтернет.  

Саме для оперативного консультування членів виборчих комісій Комітетом виборців України була організована безоплатна телефонна лінія. КВУ має багаторічний досвід функціонування таких «гарячих ліній», однак раніше вони позиціонувалися переважно для виборців. Організована КВУ «гаряча лінія» на місцевих виборах 2015 року одразу позиціонувалася, як кваліфікована, якісна та швидка допомога членам виборчих комісій.  

            Важливим фактором для її успішності було те, що використовувався зручний номер 0800-210-297, а також безоплатність для членів виборчих комісій, які зверталися за допомогою. Крім того, графік роботи з 9:00 до 19:00 дозволяв прийняти якомога більше дзвінків.

            Тим не менше, консультанти гарячої лінії прийняли 4568 із понад 7000 дзвінків, які надійшли на гарячу лінію. Протягом останнього дня реєстрації кандидатів, останнього тижня перед днем голосування, дня голосування на «гарячій лінії» кількість дзвінків зростала настільки, що не вистачало юристів-консультантів та каналів зв’язку, для того щоб прийняти усі дзвінки.

            При цьому, як показує географія дзвінків, інформація про гарячу лінію поширилася неоднорідно по всій території України. Були області, з яких виборчі комісії майже не дзвонили: Сумська, Рівненська, Чернігівська, Кіровоградська області. В той же час із Хмельницької, Житомирської, Київської областей чи не кожна районна виборча комісія хоча б раз телефонувала на «гарячу лінію», а частина з них робили це протягом усього виборчого процесу. Це свідчить про потрібність такої «гарячої лінії», оскільки у тих областях, де члени комісій знали про таку можливість, її популярність була доволі значною.

            Особливістю телефонного консультування є можливість працівників «гарячої лінії» зв’язатися з Центральною виборчою комісією, територіальними органами Державного казначейства України, відділами ведення Державного реєстру виборців, органами внутрішніх справ та іншими органами державної влади за допомогою у вирішенні певної проблеми, з якою стикнулися члени виборчої комісії. Прикладом такої взаємодії є звернення до юристів-консультантів голови сільської виборчої комісії щодо кількості бланків протоколів про встановлення підсумків голосування. Як виявилося, Постанова ЦВК № 237 від 09.09.2015 р. «Про затвердження середніх норм видатків територіальних та дільничних виборчих комісій на підготовку і проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2015 року» містила неправильну форму розрахунку кількості бланків протоколів. Юристи-консультанти звернулися до відділу зведеного планування та фінансування ЦВК, де пообіцяли, що виправлять формулу. 25 вересня 2015 року ЦВК прийняла Постанову № 366, якою внесла зміни до Постанови № 237 та змінила формулу розрахунку. Це дозволило уникнути ситуації, коли при встановленні підсумків голосування територіальним виборчим комісіям не вистачало б бланків протоколів.

            Яким би якісним не було навчання членів виборчих комісій, трапляються випадки, коли міняється законодавство, або відбувається щось екстраординарне, і члени виборчих комісій не знають як їм на це реагувати. Саме тому їх постійна підтримка через телефонне консультування є необхідною для уникнення порушень, належної організації та проведення виборчого процесу.  

За результатами семінару було зроблено кілька висновків на майбутнє:

- широка, постійна методологічна підтримка членів виборчої комісії є необхідною для уникнення таких випадків, які трапилися, наприклад, у Сватовому, де через незнання та не розуміння виборчою комісією законодавства було зірвано виборчий процес. Потрібно розширювати можливості надання консультацій як по телефону, так і через веб-ресурси, інші шляхи.

- громадським організаціям у співпраці з Центральною виборчою комісією слід проводити більш масштабну інформаційну кампанію про можливості методологічної підтримки, які створені для допомоги членів виборчих комісій: «Виборком», телефони «гарячої лінії», відео-уроки, вебінари та інші.

- у разі збільшення інформаційної кампанії необхідно збільшити кількість каналів прийому дзвінків і юристів-консультантів, особливо у окремі дні, як-от день голосування, останній день реєстрації кандидатів та інші. Навіть на цих місцевих виборах наявних ресурсів у такі дні не вистачало.