Всього з 1 вересня по 23 листопада на «гарячу лінію» Комітету виборців України надійшло 4568 дзвінків. Майже 70% усіх дзвінків надходили від членів виборчих комісій. Також часто телефонували виборці та кандидати у депутати, сільські, селищні міські голови. Рідше телефонували довірені особи кандидатів, уповноважені особи партій та офіційні спостерігачі. Найменше, 16 дзвінків надійшло від працівників правоохоронних органів.
Очікувано, що найбільше телефонували протягом жовтня - 69,5% дзвінків надійшло саме у цей місяць.
Близько 10% від усіх дзвінків становлять повторні дзвінки. Причиною таких дзвінків зазвичай було прохання юриста-консультанта, якому було потрібно більше часу для того, щоб відповістина запитання додзвонювачів. Інша ситуація, коли з якихосьпричин зривався дзвінок, тоособа телефонувала повторно.
Тривалість консультацій поступово зростала, і найбільшою була у листопаді. Саме протягом листопада надходили особливо складні справи, пов’язані ізвстановленням результатів виборів, фінансовими питаннями.
Варто зазначити, що загальна кількість дзвінків становить понад 7 тисяч, однак на левову частку з них консультанти фізично не змогли відповісти. Особливо це стосується останнього дня реєстрації кандидатів, дня голосування, коли на «гарячу лінію» одночасно пробували додзвонитися по 6-10 осіб. Частині з них вдалося додзвонитися за консультацією пізніше.
Майже 70% усіх дзвінків надходили від членів виборчих комісій. Також часто телефонували виборці та кандидати у депутати, сільські, селищні міські голови. Рідше телефонували довірені особи кандидатів, уповноважені особи партій та офіційні спостерігачі. Найменше, 16 дзвінків надійшло від працівників правоохоронних органів.
Кілька десятків територіальних виборчих комісій регулярно консультувалися з працівниками «гарячої лінії» (10 дзвінків і більше) на різних етапах виборчого процесу. Багато таких комісій телефонували із Хмельницької, Житомирської, Київської та Донецької областей. Можна сказати, що юристи-консультанти страхували від помилок ці виборчі комісії протягом усього виборчого процесу. Особливо приємно, що грубих порушень у діяльності цих комісій виявлено не було, члени комісій змогли належним чином організувати вибори та встановити їх результати не в останню чергу завдяки допомозі юристів-консультантів «гарячої лінії». Слід відзначити, що дзвінки з обласних центрів були малочисельними. Переважно за консультацією зверталися члени районних та міських (районних центрів), сільських, селищних комісій. Навіть напередодні ІІ туру виборів частіше телефонували з сіл чи селищ, де відбувався 2 тур виборів, ніж із міст із кількістю виборців понад 90 000.
Жінки дзвонили частіше (56%), ніж чоловіки (44%). Це пояснюється тим, що серед членів виборчих комісій, особливо нижчого рівня, частка жінок є значно вищою, ніж чоловіків.
Щодо типів дзвінків, то 81% - стосувалися надання правової допомоги, яка полягала у консультуванні учасників виборчого процесу з тих чи інших питань виборчого законодавства, або інших питань, пов’язаних з організацією та проведенням виборів.
15% дзвінків стосувалися довідкової інформації, яка полягала в наданні наступної інформації:
- який номер постанови ЦВК, що регулює те чи інше питання;
- поштова адреса чи номери телефону Центральної виборчої комісії;
- адреса і номери телефону відділу ведення Державного реєстру виборців;
- адреса і номери телефону територіальної виборчої комісій;
- адреса виборчої дільниці, до якої відноситьсямісце проживання виборця.
4% дзвінків стосувалися інформації про виборчі порушення. Зазвичай із повідомленням про порушеннятелефонували виборці, кандидати, або офіційні спостерігачі, тому кількість таких дзвінків була невеликою, оскільки «гаряча лінія» працювала в основному для членів виборчих комісій, які телефонували найчастіше.Інші учасники виборчого процесу телефонували значно рідше.
Щодо теми дзвінків, то найбільше цікавили осіб дві категорії питань:
- діяльність виборчих комісій (22%). Ця тема дзвінків стосувалася особливостей діяльності виборчих комісій: реєстрація виборчої комісії, засідання виборчої комісії, особливості документування діяльності, оприлюднення документів, друк та передача бюлетенів, дострокове припинення повноважень членів комісії і т. д.
- реєстрація кандидатів (20%). З цього питання окрім членів територіальних виборчих комісій також часто зверталися кандидати. У цій темі дзвінків запитували про відкриття рахунку про внесення виборчої застави, вимоги до кандидатів, документи для реєстрації кандидатів, особливості одночасного висування кандидатів, підстави для відмови у реєстрації кандидатів.
Особливостями вищезазначених тем дзвінків були прохання надати форму чи зразок певного документа, що дещо ускладнювало роботу консультантів «гарячої лінії». У цьому випадку допомогла співпраця з системою онлайн-навчання «Виборком», у якій були представлені у вільному доступі відповідні зразки чи форми документів.
Було проведено зустріч із радником з виборів та урядування Координатора проектів ОБСЄ в Україні Євгеном Побережним, який продемонстрував можливості системи онлайн-навчання «Виборком» для використання юристами-консультантами.
Щодо тем дзвінків, то доволі часто телефонували з приводу процедури голосування та встановлення підсумків голосування та результатів виборів (по 9%).
З приводу підрахунку голосів телефонували дещо рідше (4%) і переважно у день голосування та наступного дня.
Консультації стосовно формування виборчих комісій сукупно становили близько 10% від усіх дзвінків.
Доволі мало дзвінків було з приводу утворення виборчих округів (2%). Територіальним виборчим комісіям утворити округи допомогли відділи ведення Державного реєстру, тому звернень з приводу цього питання було не так багато, як стосовно інших етапів виборчого процесу.
У категорію «Інші дзвінки» ми включили теми дзвінків, яких було менше сотні. До таких належали дзвінки з приводу списків виборців, підкупу виборців, оскарження роботи членів виборчих комісій чи інших суб’єктів виборчого процесу до суду чи вищестоящої виборчої комісії, статусу довірених осіб кандидатів, уповноважених осіб партій, представників партій у територіальних виборчих комісіях, діяльності працівників органів внутрішніх справ під час охорони громадського порядку на виборчих дільницях. З огляду на те, що «гаряча лінія» позиціонувалася для членів виборчих комісій, дзвінків з вищезазначених тем було не багато.