Чому не варто скасовувати другий тур виборів

Після повторного голосування 15 листопада голова Центральної виборчої комісії Михайло Охендовський, керівник центрального виборчого штабу партії «БПП «Солідарність» Ігор Кононенко та народний депутат від «Опозиційного блоку» Сергій Льовочкін висловили сумніви у доцільності проведення другого туру у великих містах та заявили про необхідність внесення змін до законодавства про місцеві вибори.

Серед аргументів на скасування повторного голосування – низька явка виборців у 2 турі та додаткові кошти на його організацію.

На місцеві вибори 25 жовтня ЦВК виділила 1 млрд. 122 млн. гривень, тоді як на другий тур виборів 15 листопада – 40 млн. 679 тисяч гривень (з них трохи більше 500 тисяч на виготовлення списків виборців). Звісно, частина витрат на повторне голосування була здійснена за рахунок коштів, які залишилися після 1 туру виборів, однак загалом сума витрат не така вже й велика. Для порівняння, лише на передрукування бюлетенів через помилки в їх тексті на цих виборах було витрачено більше 3 млн. гривень (вибори депутатів Закарпатської облради, Запорізького міського голови, депутатів Полтавської міської ради, депутатів і міського голови у м. Маріуполь та інші).

Серед інших аргументів проти проведення 2 туру виборів – низька явка виборців. Явка на виборах 15 листопада була в середньому на 10% нижчою у порівнянні із 25 жовтня. 

Таблиця 1. Порівняння явки виборців у 1 і 2 турі виборів

Щоправда, викликає сумніви аргумент, що другий тур слід вважати провальним через нижчу явку виборців. Випадки за яких явка виборців зростає в другому турі є швидше винятком із правила. Для збільшення явки під час повторного голосування потрібно, щоб на вибори прийшли не лише особи, які проголосували в 1 турі, але й нові виборці. Лише у 4 містах (Дніпропетровськ, Краматорськ, Миколаїв, Чернігів) явка виборців в другому турі збільшилася у порівнянні із першим туром. Збільшення явки в цих містах призвело до того, що в трьох з них змінилися переможці виборів.

Щодо інших міст, то для них також потрібно відзначити надзвичайно позитивну тенденцію. Для міського голови важливим є те, щоб його обрали якомога більше виборців. Аргументом проти проведення виборів міських голів великих міст в 1 тур було те, що мера обирають дуже невелика частина, в окремих випадках 5-10% від усіх виборців. Легітимність міського голови підвищується із збільшенням кількості виборців, які віддали за нього свій голос. Якщо порівняти кількість голосів, поданих за переможців у 1 та 2 турі виборів, то у 27 з 29 міст кількість голосів, поданих за переможця 2 туру виборів перевищує кількість голосів, поданих за переможця 1 туру виборів. При цьому в Білій Церкві, Кременчуку, Полтаві та Сєверодонецьку кількість таких голосів більша удвічі. Лише у 2 містах кількість голосів переможця дещо зменшилася – у Львові та Вінниці, де розрив між двома кандидатами після 1 туру становив близько 35%. Такий великий розрив не стимулював виборців прийти на виборчі дільниці у 2 турі виборів. Саме тому доцільним є обмежити проведення 2 туру в разі, якщо розрив у голосах між кандидатами більший ніж 20% або 25%.

 Загалом же підтримка виборцями переможців другого туру виборів зросла у середньому на 48%, що є хорошим результатом і значно підвищує легітимність обраних міських голів. 

Таблиця 2. Порівняння кількості голосів переможців у 1 та 2 турі виборів

Найважливішим же наслідком застосування другого туру виборів стали корективи в іменах переможців виборів, які сталися у шести містах: Білій Церкві, Дніпропетровську, Івано-Франківську, Миколаєві, Черкасах та Чернігові. При цьому Сенкевичу Олександру та Бондаренку Анатолію вдалося покращити свій результат утричі, Дикому Геннадію та Атрошенку Владиславу, більш як удвічі. Усі шість «наздоганяючих» кандидатів змогли перемогти у 2 турі завдяки мобілізації виборців на свою сторону, що пішло на користь виборчому процесу у цих містах. 

Таблиця 3. Нарощування голосів «наздоганяючих» кандидатів

Насамкінець варто зазначити, що мажоритарна виборча система абсолютної більшості, яка передбачає проведення другого туру виборів, є лише інструментом. Використання цієї системи не гарантує обрання міського голови дійсно більшістю виборців усього міста. Однак ця система принаймні дає шанс виборцю прийти та висловитися, а кандидату – переконати виборця це зробити. І плюси від застосування двотурової системи значно переважають її мінуси, що продемонстрували місцеві вибори-2015.