Звіт за результатами довгострокового спостереження КВУ за підготовкою до позачергових виборів Президента України протягом 1-18 квітня 2014 року

Комітет виборців України – неурядова громадська організація, яка займається моніторингом виборчих процесів в Україні. З початком виборчої кампанії по позачерговим виборам Президента України в регіонах працює 150 довготермінових спостерігачів КВУ.

РЕЗЮМЕ ТА РЕКОМЕНДАЦІЇ

  • В ряді регіонів держави політична ситуація продовжує залишатись нестабільною. Діяльність незаконних збройних формувань, сутички проросійських радикалів з громадянами та правоохоронними органами ускладнюють підготовку до позачергових виборів глави держави і можуть призвести до визнання виборів в окремих округах такими, що не відбулися. За Законом “Про вибори Президента України” результати виборів підлягають встановленню незалежно від кількості дільниць, де вони не були проведені або на яких голосування було визнано недійсним.

З метою забезпечення достатньої легітимності виборів правоохоронним органам слід вжити додаткових заходів для посилення безпеки голосування, підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування у проблемних регіонах (насамперед, Донецькій, Луганській, Харківській областях).

  • Ідея одночасного проведення позачергових виборів глави держави із загальнодержавним референдумом заслуговує на критичну оцінку. По-перше, на сьогодні відсутні конституційні підстави для прийняття виконувачем обов’язків Президента відповідного рішення. По-друге, існуюча редакція Закону “Про всеукраїнський референдум” не дозволить провести референдум у відповідності до міжнародних стандартів, оскільки ряд положень Закону суперечить Конституції, а правове регулювання процедур референдуму є вкрай недосконалим. По-третє, до дня голосування з позачергових виборів та, за умови призначення, референдуму, залишилось близько 40 днів, що не дозволить виборцям вільно сформувати свою позицію щодо винесених на референдум питань.

КВУ закликає відмовитись від ідеї проведення всеукраїнського референдуму в один день з президентськими та окремими позачерговими (проміжними) місцевими виборами.

  • Протягом першої половини квітня ЦВК здійснювала свою діяльність з дотриманням вимог Закону “Про вибори Президента України”. Прийняті ЦВК нормативно-правові акти відповідали вимогам Закону та були прийняті з урахуванням встановлених законом строків. ОВК було сформовано ЦВК вчасно і без порушень вимог виборчого законодавства. Реєстрація довірених осіб кандидатів, міжнародних спостерігачів здійснювались з дотриманням законодавчих вимог.
  • Хоча ОВК загалом провели перші засідання у встановлений законом строк, проблема наявності кворуму на першому засіданні, а також складання присяги двома третинами членів ОВК для окремих комісій виявились проблематичними. Деякі кандидати поставились безвідповідально до внесення кандидатур до складу ОВК, що призвело до включення до складу комісій осіб, які не бажають або з об’єктивних причин не зможуть працювати в ОВК. За поданнями окремих кандидатів на пост Президента до складу ОВК було включено осіб, які були причетними до порушень виборчого законодавства або вчинення інших недоброчесних дій.

Кандидатам варто якнайшвидше внести подання про заміну відповідних членів комісій з тим, щоб склад ОВК залишався стабільним до дня голосування з позачергових виборів.

  • Як засвідчила практика, далеко не всі ОВК забезпечені належними приміщеннями, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем тощо.

Місцевим органам влади варто вжити заходів спрямованих на належне матеріально-технічне забезпечення діяльності виборчих комісій.

  • Кандидати на пост Президента України загалом не проводять активної передвиборної агітаційної діяльності. Такий крок заслуговує на підтримку, оскільки сприяє скороченню витрат на передвиборну агітацію. Разом з тим, проблеми беззмістовності агітаційних матеріалів та не реалістичності передвиборних обіцянок багатьох кандидатів залишаються актуальними.
  • Певне занепокоєння викликають випадки використання окремими кандидатами у Президенти т.зв. “адміністративного ресурсу” для ведення передвиборної агітації, перешкоджання здійсненню передвиборної агітації окремими кандидатами, поширення певними кандидатами закликів до зриву виборів, порушення територіальної цілісності держави тощо.

КВУ закликає правоохоронні органи ретельно перевіряти всі такі випадки, а винних осіб – притягати до відповідальності за вчинені порушення.

 

1. Загальний огляд політичної ситуації в регіонах та ризики позачергових виборів Президента України

 

1.1.  Дестабілізація суспільно-політичної ситуації в окремих регіонах

 

Після окупації Російською Федерацією Автономної Республіки Крим та м. Севастополя у багатьох регіонах півдня та сходу України відбулась активізація сепаратистських рухів. Хоча антиурядові виступи у ряді областей (Миколаївська, Херсонська області) протягом березня 2014 р. поступово пішли на спад, у деяких східних областях, насамперед, Донецькій, Луганській та Харківській було зафіксовано численні випадки захоплення адміністративних будівель та споруд, військової техніки та зброї, створення нелегітимних квазіуправлінських органів влади. В ряді центральних та східних регіонів ситуація залишається відносно спокійною, однак ризики розвитку подій за “донецьким” сценарієм відкидати не варто. У Дніпропетровській області було зафіксовано поодинокі сепаратистські заходи, однак всі вони мали відносно мирний характер і не призвели до негативних результатів. Аналогічною є ситуація і в Одеській області.

 

Натомість в Донецькій області озброєні сепаратисти захопили будівлю Донецької облдержадміністрації, Макіївської, Єнакіївської, Донецької, Маріупольської та інших міських рад, приміщення міжнародного аеропорту м. Донецька. Також відбулося захоплення управлінь МВС в Горлівці, Слов’янську та інших містах області. Слов’янськ, населення якого складає більше 120 тис. осіб, повністю перебуває під контролем сепаратистів. На дорожніх шляхах регіону розміщуються блокпости, на яких злочинці перевіряють автотранспорт громадян. Відбулися і збройні напади на військові частини Збройних Сил України, однак у Маріуполі такий напад було відбито, що призвело до загибелі (за офіційною інформацією) трьох нападників. Станом на 18 квітня 2014 р. в регіоні проводилась антитерористична операція, яка поки не мала помітних результатів.

 

В Луганській області сепаратистська діяльність в основному локалізована і є активною переважно в обласному центрі. 5 квітня 2014 р. радикалами було захоплено приміщення регіонального управління СБУ з великою кількістю зброї. Захоплення відбувалось за фактичної мовчазної згоди працівників управління. Колишній голова апеляційного суду області Анатолій Візир проголосив себе Президентом “Південно-Східної Республіки” і контролює територіальне управління СБУ (де й перебуває його “резиденція”).

 

У Харківській області у ніч на 8 квітня 2014 р. проросійські активісти захопили будівлю Харківської облдержадміністрації. Місцева міліція опору захопленню не чинила; більше того, співробітники органів внутрішніх справ аплодували радикалам. Вранці будівлю було звільнено, в той час як під час спецоперації було затримано 64 учасники штурму. Штурму облдержадміністрації передувала бійка з представниками місцевого Євромайдану, яку спровокували проросійськи налаштовані активісти, за результатами якої більше 30 громадян-представників Євромайдану отримали тілесні ушкодження різного ступеня тяжкості і були госпіталізовані. 7 квітня 2014 р. уночі сепаратисти захопили офіс комерційної телекомпанії АТН, заблокували її роботу, знищили обладнання та вкрали деякі речі. Антиурядові та проросійські виступи радикалів продовжувались і в наступні дні, однак ситуація в області загалом не загострилась до рівня Донецької області.

 

 

Значну роль в ескалації конфлікту на території Харківської, Луганської та Донецької областей відіграла відсутність адекватної реакції на події з боку вищих органів державної влади (антитерористична операція проводилась переважно на папері), зацікавленість окремих політиків та зовнішніх гравців (зокрема, Російської Федерації) у зриві виборів, які є інструментом формування легітимних органів влади, діяльність воєнізованих формувань, яка координується та, за деякими даними, організаційно та фінансово підтримується Російською Федерацією, бездіяльність місцевих органів влади та правоохоронних органів щодо деескалації конфлікту, ведення активної інформаційної кампанії антиукраїнського/антиурядового спрямування російськими ЗМІ, представниками воєнізованих формувань і самопроголошених органів влади.

 

Дестабілізуючі акції сепаратистських груп створюють потенційні загрози для організації та проведення позачергових виборів Президента України (див. нижче). Не можна виключати проведення акцій залякування під час агітаційних заходів кандидатів, провокації, спрямовані на зрив голосування, спроби нападів на дільничні та окружні виборчі комісії, суди, осіб, які транспортуватимуть виборчу документацію. Тому МВС, Міністерству оборони та Службі безпеки України варто вжити активних і дієвих заходів, спрямованих локалізацію та ліквідацію конфлікту, забезпечення безпеки громадян, суддів та членів виборчих комісій, а також вільного та таємного волевиявлення виборців на етапах голосування, підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування.

 

1.2.  Кадрові зміни в органах влади на місцях

 

Хоча в ряді регіонів відбулись істотні кадрові зміни в органах місцевої влади та правоохоронних органах, в багатьох областях кадровий склад місцевих державних адміністрацій та правоохоронних органів залишився незмінним. В деяких регіонах (Черкаська, Чернівецька області) кандидатури на посади проходять затвердження “народними радами”, “майданами” та іншими не інституціоналізованими утвореннями, що може негативно позначитись на рівні професіоналізму службовців. Всі ці фактори посилюють ризики дестабілізації ситуації у цих регіонах і, відповідно, може негативно вплинути на організацію виборчого процесу, а то і призвести до зриву виборів.

 

Кардинальні зміни у складі обласних та районних державних адміністрацій відбулись лише у Вінницькій, Чернігівській та Житомирських областях. Масштабні кадрові зміни також відбулись в Одеській області. Однак у ряді регіонів кадрові зміни торкнулись у кращому випадку керівного складу обласних державних адміністрацій та голів деяких районних адміністрацій.

 

Наприклад, у Чернівецькій області не призначено жодного заступника голови облдержадміністрації. Представлений на місцевому Майдані першим заступником голови облдержадміністрації підприємець Іван Рибак продовжує виконувати функції радника голови облдержадміністрації. Також було звільнено усіх голів районних державних адміністрацій, але не призначено жодного нового голови. В Чернівецькій облдержадміністрації було замінено частину керівників управлінь та департаментів (переважна більшість нових керівників була запропонована місцевим громадським об’єднанням «Майдан», яким керує колишній представник “Нашої України” Юрій Івашин, який також є радником голови облдержадміністрації і фактично другою за впливом особою в обладміністрації). В Івано-Франківській області не затверджено заступників голів обласної державної адміністрації. Вакантною залишається частина посад голів районних державних адміністрацій і в Херсонській області. Станом на 18 квітня 2014 р. у Хмельницькій області було звільнено 16 із 20 голів райдержадміністрацій, а також частина їх заступників. В Київській області жодного призначення голів райдержадміністрацій не відбулося. В Полтавській області вакантними залишаються 9 посад голів районних державних адміністрацій. Станом на 18 квітня 2014 р. в Тернопільській області призначено 5 із 17 голів районних державних адміністрацій. В Одеській області протягом березня-квітня було звільнено 13 голів районних державних адміністрацій, однак нових голів на посади призначено не було. В Дніпропетровській та Донецькій областях кадрові зміни торкнулись переважно лише керівного складу облдержадміністрацій.

 

Повільно відбуваються і кадрові зміни в правоохоронних органах. Так, у Чернівецькій області досі вакантною залишається посада керівника обласного управління СБУ. В Івано-Франківській області вакантною залишається посада керівника головного управління МВС України по області. В Кіровоградській області вакантними є посади прокурора області, керівників обласних управлінь СБУ та МВС. У деяких регіонах призначення на керівні посади в правоохоронних органах здійснюються за участі люстраційних комітетів. Так, 14 квітня 2014 р. люстраційний комітет Рівненської області підтримав кандидатуру Павла Алєкєєнка на посаду начальника управління МВС у Рівненській області. Результати голосування планують надіслати головам Рівненської облдержадміністрації і обласної ради, а також Міністру внутрішніх справ.

1.3.  Ризики зриву виборів

Згідно з частинами восьмою та дев’ятою Закону “Про вибори Президента України”, ОВК зобов'язана встановити підсумки голосування в межах територіального виборчого округу не пізніше ніж на п'ятий день з дня проведення виборів незалежно від кількості виборчих дільниць у відповідному окрузі, щодо яких прийнято рішення про визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, а також незалежно від кількості виборчих дільниць відповідного округу, на яких голосування не було організоване і проведене в день голосування. При цьому у разі, якщо голосування на всіх виборчих дільницях виборчого округу у день голосування не було організоване і проведене, ОВК встановлює, що голосування в межах відповідного виборчого округу не відбулося. Якщо голосування в межах окремих територіальних виборчих округів не було організоване і проведене, результати голосування у день виборів Президента України встановлюються за підсумками голосування, встановленими в інших територіальних виборчих округах (ч.2 ст.84 Закону).

Із зазначених положень випливає, що незалежно від кількості виборчих дільниць, де голосування 25 травня 2014 р. не зможе відбутись або буде визнане недійсним, ЦВК все одно встановить результати голосування. Таким чином, зрив виборів у зв’язку із загостренням суспільно-політичної ситуації в окремих регіонах за Законом “Про вибори Президента України” фактично виключений. Водночас, неможливість проведення виборів у ряді густонаселених регіонів Сходу України (Харківська, Донецька, Луганська та інші області) порушить питання легітимності результатів загальнодержавних виборів загалом, оскільки майбутнього главу державу буде обрано виборцями лише частини регіонів. Тому правоохоронним органам варто вжити заходів, спрямованих на посилення безпеки голосування, підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування з позачергових виборів.

2. Діяльність ЦВК

У період з 4 по 18 квітня 2014 р. діяльність ЦВК щодо забезпечення підготовки та проведення позачергових виборів Президента України в основному зводилась до прийняття нормативно-правових актів, необхідних для забезпечення реалізації нової редакції Закону “Про вибори Президента України”, реєстрації довірених осіб кандидатів у Президенти та міжнародних спостерігачів. 14 квітня 2014 р. ЦВК було утворено окружні виборчі комісії. Якщо не брати до уваги питання організації виборчого процесу на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, порушень у діяльності ЦВК ВГО КВУ зафіксовано не було. Окрім підготовки до виборів глави держави, ЦВК також здійснювала підготовку до проведення проміжних виборів народного депутата України у виборчому окрузі № 83 та приймала акти, спрямовані на забезпечення реалізації останніх змін до Закону “Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів”. В межах своїх повноважень ЦВК також вживала заходів щодо належної організації виборчого процесу з позачергових місцевих виборів, які проводитимуться одночасно з позачерговими виборами глави держави.

Найбільш помітними рішеннями ЦВК з питань підготовки до президентських виборів протягом 4-18 квітня 2014 р. стали відмова від утворення 12 ОВК на території Автономної Республіки Крим (АРК) та м. Севастополя, а також створення ЦВК належних умов для реалізації виборчих прав виборців, які зареєстровані у межах АРК та Севастополя, шляхом спрощення порядку тимчасової зміни ними місця голосування без зміни виборчої адреси. Призначення двох нових членів ЦВК помітно не вплинуло на діяльність ЦВК із забезпечення підготовки до виборів 25 травня 2014 р.

2.1. Прийняття актів, спрямованих на забезпечення реалізації Закону “Про вибори Президента України”

У період з 4 по 18 квітня 2014 р. ЦВК було прийнято низку постанов, спрямованих на створення умов для належного проведення позачергових виборів глави держави, а також реалізації положень нової редакції Закону “Про вибори Президента України”:

  • постанову від 7 квітня 2014 р. № 218 “Про форми протоколів та інших виборчих документів виборчих комісій з виборів Президента України щодо підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях”. Постановою затверджено форми протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчих дільницях, протоколу ОВК про повторний підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, актів про видачу копій протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці, відомості про передачу бланків протоколів ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці ОВК з виборів Президента України ДВК, актів погашення бланків протоколу ДВК про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці. Постановою також передбачено ступені захисту протоколів від підробки (виконання номерів аркушів протоколу спеціальною фарбою, що світиться в ультрафіолотевому світлі, нанесення гільйошної антисканерної сітки тощо);
  • постанову від 8 квітня 2014 р. № 225 “Про Роз’яснення щодо визначення окружною виборчою комісією з виборів Президента України порядкового номера спеціальної виборчої дільниці, що існує на тимчасовій основі”. Роз’ясненням передбачено, що спеціальна виборча дільниця, яка існує на тимчасовій основі, має порядковий номер, який визначається ОВК і складається з шести арабських цифр, починаючи з 000001;
  • постанову від 8 квітня 2014 р. № 226 “Про Порядок оплати праці членів окружних та дільничних виборчих комісій з виборів Президента України”. Постановою визначено порядок оплати праці членів ОВК (у тому числі оплати за роботу членів комісії, які виконують свої повноваження на платній основі, оплати за роботу членів комісій у день голосування та дні встановлення підсумків голосування, а також виплати одноразової грошової винагороди членам виборчих комісій), затверджено форми договору про виконання обов’язків члена виборчої комісії з виборів Президента України та довідки про виконання таких обов’язків;
  • постанову від 8 квітня 2014 р. № 227 “Про Порядок надання транспортних послуг окружним і дільничним виборчим комісіям з виборів народних депутатів України, Президента України, окружним і дільничним комісіям з всеукраїнського референдуму”. Порядком визначено істотні умови та форму договору про надання транспортних послуг ОВК та ДВК, засади проведення розрахунку вартості цих послуг, обчислення амортизаційних відрахувань, вимоги до постачальників транспортних послуг тощо;
  • постанову від 8 квітня 2014 р. № 228 “Про затвердження Кошторису видатків на підготовку та проведення позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року для потреб дільничних виборчих комісій закордонних виборчих дільниць на 2014 рік”. Згідно з постановою, загальний обсяг видатків для потреб ДВК закордонних виборчих дільниць становитиме 9 млн. грн.;
  • постанову від 9 квітня 2014 р. № 239 “Про Порядок передачі дільничним виборчим комісіям закордонних виборчих дільниць виборчих бюлетенів з виборів Президента України”. Постановою визначено порядок передачі виборчих бюлетенів від ЦВК до ДВК закордонних дільниць. Передбачено, зокрема, що передача бюлетенів в упаковці підприємства-виготовлювача здійснюється ЦВК на своєму засіданні уповноваженому представнику МЗС України в строк, який забезпечить їх надходження до ДВК закордонних дільниць не раніш як за 3 дні до дня виборів або дня повторного голосування, і що транспортування бюлетенів до місцезнаходження закордонних дільниць здійснюється МЗС України дипломатичною поштою або в інший визначений цим МЗС спосіб, що забезпечує збереження бюлетенів та їх доставку за призначенням не пізніш як за 24 години до дня виборів (дня повторного голосування). Постановою також встановлено форми виборчих документів, пов’язаних з передачею виборчих бюлетенів ДВК закордонних дільниць (акта прийому-передачі виборчих бюлетенів від підприємства-виготовлювача ДВК закордонних дільниць, протоколу ЦВК про передачу бюлетенів ДВК закордонних дільниць тощо);
  • постанову від 9 квітня 2014 р. № 240 “Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 13 вересня 2012 року № 893”. Постановою передбачено внесення істотних змін до постанови ЦВК № 893 від 13.09.2012 р. “Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси”. Зокрема, передбачено, що виборці, виборча адреса яких знаходиться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, можуть не додавати до заяви про тимчасову зміну місця голосування документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування;
  • постанову від 9 квітня 2014 р. № 243 “Про подання окружними виборчими комісіями з виборів Президента України фінансових звітів про надходження та використання коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України”. Постановою затверджено Порядок подання ОВК з виборів Президента України фінансових звітів про надходження і використання коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення президентських виборів, структуру відповідної фінансової звітності, строки її підготовки та подання, порядок приймання звітності Секретаріатом ЦВК, а також форми, пов’язані з підготовкою фінансової звітності;
  • постанову від 11 квітня 2014 р. № 255 “Про Порядок залучення спеціалістів, експертів та технічних працівників для організаційного, правового, інформаційного, технічного забезпечення здійснення повноважень виборчих комісій на час підготовки та проведення виборів Президента України”. Згідно з постановою, ОВК можуть залучати для організаційного, правового, інформаційного та іншого забезпечення своєї діяльності 10-12 спеціалістів, експертів та технічних працівників (залежно від кількості виборчих дільниць в окрузі), а ДВК – не більше однієї особи. Також постановою визначено порядок залучення таких осіб для забезпечення діяльності ДВК та ОВК і документи, пов’язані із залученням (договорів, довідок про надання послуг тощо);
  • постанову від 13 квітня 2014 р. № 262 “Про Порядок надання ефірного часу та друкованих площ для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України”. Постановою визначено порядок надання кандидатам у Президенти ефірного часу на радіо і телебаченні для проведення передвиборної агітації та друкованих площ для опублікування їх передвиборних програм за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів глави держави;
  • постанову від 13 квітня 2014 р. № 263 “Про Порядок проведення жеребкування щодо черговості надання кандидатам на пост Президента України ефірного часу за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення виборів Президента України”. Постановою визначено порядок проведення технічного та основного жеребкування щодо надання кандидатам у Президенти ефірного часу на Першому Національному каналі Національної телекомпанії України та на Першому Національному каналі Національної радіокомпанії України для проведення агітації кандидатами на пост Президента України;
  • постанову від 15 квітня 2014 р. № 275 “Про форми подань про заміну членів окружних та дільничних виборчих комісій з виборів Президента України”. Постановою затверджено форми подань про заміну членів ОВК, ДВК звичайних, спеціальних та закордонних дільниць, ДВК, утворених на судні, яке у день плавання перебуває у плаванні під Державним Прапором України, а також на полярній станції України, ДВК спеціальної дільниці, утвореної у винятковому випадку;
  • постанову від 15 квітня 2014 р. № 276 “Про Роз’яснення щодо порядку перевірки факту тимчасової нездатності виборця самостійно пересуватися для організації голосування з виборів Президента України за місцем перебування виборців”. Згідно з постановою для здійснення перевірки факту тимчасової нездатності виборця самостійно пересуватися рішенням ДВК визначаються не менше 3 членів ДВК, які повинні перевірити цей факт щодо кожного виборця. Метою перевірки визначено встановлення факту написання виборцем заяви про надання йому можливості голосувати за місцем свого перебування та факту видачі медичною установою довідки про неможливість виборця самостійно пересуватися у зв’язку зі станом здоров’я. Перевірка проводиться шляхом безпосереднього відвідування виборця за зазначеною у його заяві адресою, опитування виборця телефоном, звернення до відповідної медичної установи із запитом про підтвердження достовірності виданої довідки чи уточнення отриманих відомостей, і має бути проведена перед прийняттям ДВК рішення про включення виборця до витягу із списку виборців;
  • постанову від 15 квітня 2014 р. № 279 “Про затвердження Розподілу коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року, та середніх норм видатків виборчих комісій на 2014 рік”. Згідно з постановою, середні норми видатків ОВК встановлено на рівні від 84 846 до 99 130 грн. (залежно від кількості дільниць у відповідному територіальному виборчому окрузі). Середні норми видатків для потреб ДВК визначено на рівні від 17 058 грн. (малі дільниці) до 17 499 грн. (великі дільниці);
  • постанову від 17 квітня 2014 р. № 293 “Про затвердження результатів жеребкувань щодо надання ефірного часу кандидатам на пост Президента України для проведення передвиборної агітації за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України, виділених на підготовку та проведення позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року. Постановою визначено черговість надання кандидатам на пост Президента ефірного часу для проведення агітації за рахунок коштів Державного бюджету;
  • постанову від 17 квітня 2014 р. № 298 “Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 22 жовтня 2009 року № 178 “Про Порядок контролю за надходженням, обліком і використанням коштів виборчих фондів кандидатів на пост Президента України”. Постановою передбачено внесення змін (переважно “технічного характеру”) до існуючого порядку здійснення контролю за фінансуванням передвиборної агітації. Також передбачається, що дані про розміри виборчих фондів кандидатів на пост Президента України та фінансові звіти про використання їх коштів публікуватимуться ЦВК в газетах "Голос України" та "Урядовий кур’єр", а також розміщуються на офіційному веб-сайті ЦВК не пізніше ніж на вісімнадцятий день після дня виборів.

2.2. Реєстрація офіційних спостерігачів

 

Станом на 18 квітня 2014 р. ЦВК зареєструвала офіційних спостерігачів від 4 міжнародних організацій (БДІПЛ ОБСЄ, Український конгресовий комітет Америки, Парламентська Асамблея Чорноморського Економічного Співробітництва, Світовий Конгрес Українців), однієї іноземної держави (Литви), а також надала дозвіл мати офіційних спостерігачів на виборах 10 громадським організаціям. Декільком громадським організаціям було відмовлено у наданні дозволу мати офіційних спостерігачів на виборах, зокрема:

 

  • ВГО “Центр підтримки громадських ініціатив” (відмовлено у наданні дозволу у зв’язку з відсутністю у статуті організації положень, за якими до статутної діяльності організації відносились питання виборчого процесу та спостереження за ним, а також у зв’язку з наданням замість копії свідоцтва про реєстрацію організації копії свідоцтва про реєстрацію юридичної особи (постанова ЦВК від 27.03.2014 р. № 83);
  • Харківській обласній громадській організації “Агенція соціального проектування “Право вибору” (відмовлено у наданні дозволу у зв’язку з порушенням строку подання клопотання про надання дозволу мати офіційних спостерігачів на виборах (постанова ЦВК від 7.04.2014 р. № 217).

 

Загалом, реєстрація офіційних спостерігачів та надання громадським організаціям дозволів мати офіційних спостерігачів на виборах здійснювалась з дотриманням вимог Закону “Про вибори Президента України”.

 

2.3. Реєстрація довірених осіб кандидатів на пост Президента України

 

До 18 квітня 2014 р. більшість кандидатів у Президента не внесли до ЦВК подання щодо реєстрації їхніх довірених осіб у територіальних виборчих округах. Найбільше кандидатур довірених осіб в ТВО було запропоновано кандидатами у Президенти Ю.Тимошенко (у 213 ТВО), П.Симоненком (у 209 ТВО), М.Добкіним (у 156 ТВО) та А.Гриценком (129 ТВО). П.Порошенком було визначено своїх довірених осіб лише у 129 ТВО. Деякими кандидатами на пост Президента України не було визначено довірених осіб не лише у жодному з ТВО, але і у загальнодержавному виборчому окрузі (В.Саранов, З.Шкіряк, Д.Ярош). Рішень про відмову у реєстрації довірених осіб ЦВК не приймалось.

 

3. Утворення окружних виборчих комісій

 

14 квітня 2014 р. ЦВК було утворено окружні виборчі комісії з виборів Президента України (постанова ЦВК № 268 від 14.04.2014 р.). Постанову ЦВК “Про утворення окружних виборчих комісій з виборів Президента України на позачергових виборах Президента України 25 травня 2014 року” було прийнято з дотриманням встановленого Законом “Про вибори Президента України” строку утворення ОВК. Рішення ЦВК про утворення ОВК також відповідало вимогам Закону “Про вибори Президента України”, про що свідчить, зокрема, відсутність позовів суб’єктів виборчого процесу про визнання її протиправною.

 

13 квітня 2014 р. ЦВК також було прийнято постанову № 266 “Про відхилення кандидатур, запропонованих кандидатами на пост Президента України до складу окружних виборчих комісій з виборів Президента України”, якою було відхилено 3 кандидатури до складу ОВК, запропонованих такими кандидатами на пост Президента України:

-          Королевською Н.Ю. ЦВК відхилила кандидатуру Сливкіної А.О., яка пропонувалась до складу ОВК ТВО № 29 у зв’язку з відсутністю власноручно написаної Сливкіною А.О. заяви про згоду на участь у роботі виборчої комісії;

-          Тягнибоком О.Я. ЦВК відхилила кандидатуру Марка І.Г., запропонованого до складу ОВК ТВО № 120 у зв’язку з тим, що претендент на включення до складу ОВК обіймав посаду в органі державної влади;

-          Шкіряком З.Н. Кандидатуру Дуріцина С.А., який пропонувався до складу ОВК ТВО № 55, було відхилено ЦВК у зв’язку з відсутністю власноручно написаної заяви про згоду на участь у виборчій комісії.

 

Всі інші запропоновані до складу ОВК кандидатури були враховані ЦВК при утворенні ОВК. 13 квітня 2014 р. ЦВК відмовилась утворювати територіальні виборчі округи в межах території Автономної Республіки Крим (10 ТВО) та м. Севастополя (2 ТВО), які перебувають під окупацією Російської Федерації. Рішення про відмову від утворення 12 ОВК на території Криму ЦВК пояснила відсутністю кандидатур до складу відповідних ОВК від кандидатів на пост Президента України, приміщень для роботи ОВК, неможливістю організації роботи комісій на окупованій території в цілому (навіть за умови їх створення). Таким чином, підсумки голосування на позачергових президентських виборах, у тому й числі підсумки голосування виборців Автономної Республіки Крим та м. Севастополя (якщо такі виборці скористаються можливістю зміни місця голосування без зміни виборчої адреси) встановлюватимуть не 225, а 213 ОВК та (в частині підсумків голосування у закордонному виборчому окрузі) ЦВК.

 

10 кандидатів на пост Президента України запропонували кандидатури до складу всіх 213 ОВК, 4 – до 212 ОВК, 2 – до 210 ОВК, тоді як 5 кандидатів на пост Президента України запропонували кандидатури до складу менш ніж 200 ОВК. Два кандидати на пост Президента України (А.Гриценко та В.Коновалюк) взагалі не запропонували до ОВК жодної кандидатури. З-поміж кандидатів, які внесли кандидатури до складу ОВК найменше кандидатур (82) було запропоновано кандидатом на пост Президента Р.Кузьміним.

 

Оскільки до ОВК включались кандидатури від усіх кандидатів на пост Президента України, які відповідали встановленим вимогам, ОВК загалом було утворено у великому кількісному складі – від 16 до 21 члена ОВК. З урахуванням того, що деякі ОВК не забезпечено належними приміщеннями для роботи, одночасна присутність у приміщенні всіх членів ОВК, довірених осіб, офіційних спостерігачів та представників ЗМІ може ускладнити організацію їхньої роботи. Хоча проведення жеребкування щодо кандидатур до складу комісій має свої ризики, у перспективі законодавцю варто було б встановити кількісні обмеження складу ОВК, як це передбачено законами, які встановлюють порядок проведення парламентських та місцевих виборів. Такий підхід дозволив би уніфікувати підходи до формування ОВК, закріплені у різних законах про вибори, а також утворити ОВК у кількісному складі, який би дозволяв комісіям ефективно здійснювати свою діяльність.

 

Згідно з даними ЦВК, майже 67% новопризначених членів ОВК мають досвід роботи у виборчих комісіях; майже 83 % з них мають вищу освіту. Достовірність цих даних є доволі сумнівною, оскільки вони базуються на інформації, відображеній у поданнях кандидатур до складу ОВК. Водночас Законом “Про вибори Президента України” не передбачено проведення перевірки відомостей, відображених у поданнях кандидатур до складу виборчих комісій.

 

За інформацією ряду регіональних відділень ВГО КВУ, до складу багатьох ОВК призначено осіб, які не планують працювати на своїх посадах у комісіях, проживають в інших регіонах або раніше не брали участі у виборчому процесі.

 

Так, до складу ОВК ТВО № 204 (Чернівецька область) включено осіб, які постійно проживають у м. Києві, Дніпропетровську та Львові, які не були присутніми на першому засіданні ОВК. Аналогічна ситуація мала місце і в ряді інших ОВК Чернівецької області (ОВК ТВО № 205, 206, 207). 

В Донецькій області до складу кожної ОВК в середньому включено три особи, які не проживають на території регіону (м. Київ, Київська, Чернігівська, Харківська, Запорізька, Львівська, Луганська та інші області) і, скоріше за все, не зможуть брати участь у роботі комісій, до складу яких їх було призначено. В Харківській області члени ОВК ТВО №№ 173, 175, 176 (м. Харків) від кандидатів на пост Президента України О.Царьова, Ю.Бойка, В.Саранова, С.Тігіпка не проживають у м. Харкові. Водночас члени ОВК, утворених в межах території області, але за межами Харкова (ТВО №178, 181), від зазначених кандидатів та від Н. Королевської, навпаки, мешкають у Харкові, що може ускладнити їх роботу у комісіях. В ОВК ТВО № 120 (Львівська область) 2 члени ОВК навіть не знали, за поданнями яких саме кандидатів на пост Президента України їх було включено до складу комісій. В ОВК ТВО № 157 (Рівненська область) заступник голови ОВК є жителем смт. Демидівка, що знаходиться на значній відстані від цієї ОВК (понад 200 км), що унеможливило його прибуття на перше засідання цієї ОВК. На перше засідання ОВК № 158 (Рівненська область) не прибув голова комісії, оскільки він проживає в м. Львові.

 

Тому у перспективі варто очікувати масову заміну членів ОВК кандидатами на пост Президента України. У деяких регіонах частка таких ротацій може бути суттєвою (від 20 до 50%).

 

Частка жінок у складі ОВК є доволі високою і становить майже 48%. Таким чином, гендерний склад ОВК є збалансованим.

 

ВГО КВУ було виявлено, що від 9 кандидатів на пост Президента України до складу ОВК було включено осіб, які були причетними до порушень виборчого законодавства або інших недоброчесних дій (які вчинялись ними безпосередньо або виборчими комісіями, до складу яких вони входили).

 

Найбільше таких осіб було включено за поданням М.Добкіна (10, у тому числі 1 голова ОВК), найменше – за поданнями Р.Кузьміна (1 член ОВК), Н.Королевської (1 член ОВК), Ю.Бойка (1 секретар ОВК), О.Клименка (1 член ОВК). За поданням С.Тігіпка до складу ОВК було включено 6 таких осіб (з них 1 заступник голови ОВК та 1 секретар ОВК), П.Симоненка – 3 осіб, Ю.Тимошенко – 2 осіб (з них 1 голова ОВК):

 

  • Александрова Світлана Олександрівна (ОВК ТВО № 125)
  • Алексеєнко Тамара Володимирівна (ОВК ТВО № 215)
  • Беберіна Людмила Миколаївна (ОВК ТВО № 147)
  • Бордун Марія Мирославівна (ОВК ТВО № 90)
  • Власов Олексій В’ячеславович (ОВК ТВО № 145)
  • Герагозов Юрій Вікторович (ОВК ТВО № 138)
  • Григорець Микола Семенович (ОВК ТВО № 186)
  • Губко Микола Іванович (ОВК ТВО № 137)
  • Зінов’єв Олександр Олександрович (ОВК ТВО № 145)
  • Ілюк Михайло Михайлович (ОВК ТВО № 90)
  • Іщенко Сергій Сергійович (ОВК ТВО № 169)
  • Кирильова Катерина Іванівна (ОВК ТВО № 109)
  • Коваленко Наталія Миколаївна (ОВК ТВО № 214)
  • Козиренко Михайло Дем’янович (ОВК ТВО № 145)
  • Колесніков Максим Миколайович (ОВК ТВО № 95)
  • Комендант Любов Іванівна (ОВК ТВО № 36)
  • Кравченко Наталія Іванівна (ОВК ОВО № 116)
  • Левцун Ярослав Юрійович (ОВК ТВО № 97)
  • Лоскутов Сергій Іванович (ОВК ТВО № 158)
  • Микитюк Василь Миколайович (ОВК ТВО № 134)
  • Одинець Володимир Ілліч (ОВК ТВО № 138)
  • Петрунчак Сергій Володимирович (ОВК ТВО № 14)
  • Пруденко Любов Леонідівна (ОВК ТВО № 46)
  • Свинарчук Олена Вікторівна (ОВК ТВО № 223)
  • Стельмащук Олена Василівна (ОВК ТВО №90)
  • Чебан-Лянка Олександр Йосипович (ОВК ТВО № 145)

 

У зв’язку з цим суб’єктам подання кандидатур до складу ОВК варто замінити тих членів ОВК, які в ході попередніх виборів були причетними до порушень виборчого законодавства або вчинення інших недоброчесних дій під час перебігу виборчого процесу.

 

4. Початок діяльності окружних виборчих комісій

 

Перші засідання ОВК у більшості випадків відбулись у встановлений законом строк. Серед основних проблем діяльності ОВК – відсутність окремих членів ОВК на перших засіданнях ОВК (у тому числі через неможливість зв’язку з ними або у зв’язку з тим, що відповідні члени комісій проживали в інших регіонах чи не знали про їх включення до складу комісій), відсутність належних приміщень для роботи ОВК та необхідного обладнання. Проблема відсутності в ОВК необхідного матеріально-технічного забезпечення загалом носила масовий характер.

 

Дестабілізація суспільно-політичної ситуації в окремих регіонах не могла не позначитись на роботі ОВК, утворених у цих регіонах. Зокрема, внаслідок захоплення адміністративних будівель в мм. Краматорську та Єнакієвому ОВК ТВО № 48 та 53 були змушені проводити свої засідання в приміщеннях, адреси яких не вказані на сайті ЦВК. У зв’язку із захопленням м. Слов’янська радикальними угрупованнями засідання ОВК ТВО №47 не відбулось взагалі.

 

У багатьох ОВК через відсутність новопризначених членів на засіданнях був відсутній кворум, або 2/3 членів від складу ОВК, що не дозволило ОВК провести перші засідання та/або набути повноважень. Так, у перших засіданнях ОВК ТВО №№ 41,42, 43, 45, 52, 53, 55, 57, 59, 61 (Донецька область) брало участь менше 2/3 від загального складу цих комісій, що виключило можливість набуття ОВК повноважень. Основними причинами неявки членів ОВК на засідання ОВК були складна ситуація в області та включення до складу ОВК членів, які проживали за межами Донецької області. З деякими членами ОВК інші члени цих комісій взагалі не могли зв’язатись (ОВК ТВО №51, 52, 58 (Донецька область), №№ 91 та 93 (Київська область), у тому числі у зв’язку із зазначенням у поданнях кандидатур до складу ОВК недостовірних контактних даних. Так, члена ОВК ТВО № 137 (Одеська область) від кандидата О.Клименка ОВК не вдалось повідомити про день, місце і час проведення першого засідання ОВК через недійсні контактні дані. Аналогічна ситуація мала місце і в інших ОВК Одеської області (ОВК ТВО № 140, 143. В Херсонській області через відсутність кворуму на засіданнях окремих ОВК замість засідань були проведені “організаційні збори” членів комісій. У Київській області кворум на перших засіданнях ОВК був наявний лише у 5 з 9 ОВК, утворених в межах області.

 

В окремих регіонах новопризначені голови ОВК були відсутні на перших засіданнях комісій, і засідання проводились секретарями ОВК (ОВК ТВО №№ 148 та 149, Полтавська область).

 

В цілому, ОВК було забезпечено належними приміщеннями. Щоправда, ОВК ТВО № 100 (Кіровоградська область) було надано приміщення з площею, меншою за мінімальну, розмір якого не дозволятиме розмістити всіх членів ОВК, довірених осіб кандидатів на пост Президента, офіційних спостерігачів та представників ЗМІ. Приміщення невеликої площі було надано і деяким іншим ОВК (наприклад, ОВК ТВО № 119 (Львівська область). Більш актуальною для ОВК є проблема матеріально-технічного забезпечення їх діяльності: у багатьох ОВК відсутні стенди для розміщення матеріалів відповідних комісій, не підключено засоби зв’язку, відсутні вивіски тощо. В ряді регіонів місцеві органи влади вживають заходи, спрямовані на вирішення цих проблем (див. нижче).

 

5. Діяльність місцевих органів влади

 

У більшості регіонів місцеві органи влади не проводили будь-якої активної діяльності, спрямованої на створення належних умов для проведення позачергових виборів глави держави. Це стосується, зокрема, Дніпропетровської, Донецької, Київської, Сумської, Черкаської, Чернігівської, Чернівецької областей, м. Києва. В Донецькій області через складну суспільно-політичну ситуацію органи місцевої влади взагалі не афішують свою діяльність по підготовці до виборів, оскільки проросійські сили не визнають позачергових виборів Президента України.

 

Водночас у деяких регіонах діяльність органів місцевої влади по підготовці до виборів є більш помітною. В основному вона передбачає створення належних умов для діяльності окружних виборчих комісій (виділення приміщень ОВК, забезпечення приміщень ОВК необхідним обладнанням) та органів ведення Державного реєстру виборців, проведення нарад та семінарів з виборчих питань для державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, створення умов для діяльності міжнародних місій зі спостереження за виборами тощо.

 

Зокрема, у Вінницькій області голова обласної державної адміністрації А.Олійник під час навчального семінару голів райдержадміністрацій, районних рад та представників місцевого самоврядування наголосив на необхідності утримання службовців від участі у передвиборній агітації у робочий час. Також виконувач обов’язків міського голови, секретар міської ради м. Вінниці С. Моргунов 7 квітня 2014 р. видав розпорядження №103-р “Про сприяння окружним та дільничним виборчим комісіям в організації позачергових виборів Президента України у травні-червні 2014 року”. За ініціативи в.о. начальника обласного управління МВС України у Вінницькій області та сприяння обласного відділення ВГО КВУ було проведено семінар для керівників та працівників місцевих відділів органів внутрішніх справ щодо Закону України  «Про вибори Президента України» в частині, яка стосується діяльності працівників міліції у виборчому процесі.

 

В Кіровоградській області з метою забезпечення виконання положень Закону України «Про вибори Президента України» 14 квітня 2014 р. було прийнято розпорядження голови Кіровоградської обласної державної адміністрації та голови Кіровоградської обласної ради №119-р/111-гр «Про організацію підготовки до проведення в області позачергових виборів Президента України 25 травня 2014 року». Антологічні рішення прийняті в усіх районах області. Цим розпорядженням органам ведення Державного реєстру виборців доручено забезпечити підготовку списків виборців та іменних запрошень, а також передачу їх виборчим комісіям у строки та порядку, визначені законом, а керівникам підприємств, установ та організацій міста, на території яких розміщуються виборчі дільниці, - всебічно сприяти виборчим комісіям у реалізації їхніх повноважень, зокрема в частині належного матеріально-технічного забезпечення діяльності виборчих комісій.

Досить активна робота по підготовці до позачергових президентських виборів здійснюється у Тернопільській області. Зокрема, головою Тернопільської облдержадміністрації О.Сиротюком 10 квітня 2014 р. було підписано розпорядження № 115-од «Про забезпечення реалізації конституційних виборчих прав громадян України, прозорості та відкритості виборчого процесу на позачергових виборах Президента України 25 травня 2014 року». Виконавчим комітетам Тернопільської і Чортківської міських рад та райдержадміністраціям доручено спільно з виконавчими органами місцевого самоврядування вжити заходів із забезпечення виборчих комісій необхідними приміщеннями відповідно до визначених нормативів, транспортними засобами, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем, оргтехнікою, організувати охорону приміщень виборчих комісій, виборчих бюлетенів та іншої виборчої документації, відвести місця для розміщення матеріалів передвиборної агітації, створити належні умови для реалізації виборчих прав громадянам з обмеженими можливостями, їх вільного волевиявлення під час голосування, в тому числі - забезпечивши їм безперешкодний доступ до приміщень виборчих комісій та приміщень для голосування. Управлінню зовнішніх відносин, зовнішньоекономічної та інвестиційної діяльності Тернопільської ОДА доручено забезпечити всебічне сприяння офіційним спостерігачам від іноземних держав та міжнародних організацій у здійсненні ними своїх повноважень щодо спостереження за перебігом виборчого процесу. Також Тернопільський міський голова доручив керівникам об’єктів, де розташовуватимуться виборчі дільниці на території одномандатного виборчого округу №165, забезпечити проведення заходів цивільного захисту, техногенної і пожежної безпеки з метою недопущення виникнення надзвичайних ситуацій 25 травня 2014 року під час проведення голосування.

 

В Івано-Франківській області місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування було проведено наради та семінари для посадовців Івано-Франківська, районних рад області, міст обласного значення, а також кураторів виборчих дільниць із залученням громадських активістів та експертів. Також місцеві органи влади допомагали ОВК встановлювати контакти з відсутніми членами ОВК, організовувати перші засідання комісій.

 

В Харківській області 9 квітня 2014 р. Лозівський міський голова С.Степанов провів нараду з керівниками Близнюківського, Лозівського, Сахновщинського та Первомайського районів з питань матеріально-технічного забезпечення ОВК. Лозівська міська рада вже надала приміщення, частину меблів та необхідної для роботи ОВК оргтехніки, а також автотранспорт. Аналогічна робота здійснювалась і у ТВО № 178 (м. Чугуїв).

 

В Дніпропетровській області утворено спеціальний штаб для організації виборчого процесу, тоді як у Хмельницькій області створено спеціальну робочу групу, що сприятиме діяльності офіційних спостерігачів від іноземних держав і міжнародних організацій під час позачергових виборів глави держави.

 

6. Підготовка партій та кандидатів до виборів і ведення передвиборної агітації

 

Підготовка партій та кандидатів у Президенти до виборів здійснюється повільно – у більшості регіонів триває розгортання виборчих штабів, причому у багатьох випадках виборчі штаби кандидатів стикаються з кадровими та фінансовими проблемами. Для супроводження агітаційної діяльності ряд кандидатів використовують власні партійні мережі (Ю.Тимошенко, О.Тягнибок, М.Добкін, П.Симоненко, А.Гриценко), так і партійні мережі інших партій, окремих народних депутатів, бізнесменів, депутатів місцевих рад (П.Порошенко, О.Богомолець та деякі інші кандидати на пост Президента України).

 

В ряді регіонів передвиборна агітація практично не ведеться або є малопомітною. Наприклад, на території Донецької, Луганської, Сумської, Вінницької областей матеріали передвиборної агітації практично непомітні.

 

Основними формами здійснення передвиборної агітації є зустрічі з виборцями, розміщення політичної реклами на зовнішніх носіях, встановлення агітаційних наметів, розповсюдження друкованих агітаційних матеріалів. Використання аудіовізуальних ЗМІ для здійснення агітації є скоріше винятком, аніж правилом. Розміщення агітації на зовнішніх носіях активно здійснюють О.Ляшко, П.Порошенко, до певної міри – М.Добкін. Агітаційні намети активно встановлюються на підтримку А.Гриценка та О.Тягнибока. Особливістю здійснення передвиборної агітації є також те, що багато кандидатів концентрують свою діяльність лише на певних регіонах. Так, агітаційна діяльність Н.Королевської є помітною в південних регіонах, тоді як О.Царьова та М.Добкіна – в східних областях держави. На загальнодержавному рівні агітаційну діяльність здійснюють П.Порошенко, Ю.Тимошенко, О.Ляшко, А.Гриценко.

 

В окремих регіонах фіксуються випадки розміщення прихованої політичної реклами (т.зв. “джинси”), однак поки що вони не носять масового характеру. Зокрема, прихована політична реклама розміщувалась в інтересах Ю.Тимошенко та С.Тігіпка у Черкаській області, Ю.Тимошенко та П.Порошенка в Чернівецькій та Херсонській областях, М.Добкіна у Харківській області.

 

Внаслідок загострення суспільно-політичної ситуації в державі окремим кандидатам у Президенти стало досить складно здійснювати передвиборну кампанію. Так, в Одеській області була зірвана запланована зустріч О.Царьова з виборцями. У Києві були зафіксовані випадки нападів громадян на М.Добкіна та О.Царьова. У Павлограді та Кривому Розі (Дніпропетровська область) М.Добкіна було закидано яйцями.

 

Випадки зловживання адміністративним ресурсом та підкупу виборців носять поодинокий характер. Зокрема, 4 квітня 2014 р. заступник Лозівського міського голови (Харківська область) Олександр Неділько провів нараду з керівниками шкіл, в ході якої підкреслив необхідність забезпечення голосування за М. Добкіна на позачергових президентських виборах. Того ж дня медичні заклади Харкова отримали телефонограми про необхідність взяти участь 8 квітня 2014 р. у зустрічі з кандидатом в Президенти М.Добкіним.

 

В окремих регіонах фіксуються одиничні випадки “чорного піару” проти окремих політичних діячів чи кандидатів у Президенти. Так, у Чернівцях 3 квітня 2014 р. на Театральній площі було виявлені листівки без вихідних даних із зображенням Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка та в.о. президента Олександра Турчинова з написом: «Як просрати країну за місяць. Навчальний посібник для початківців».