У Верховній Раді зберігаються високі темпи законодавчого спаму. Дві третини законопроектів, зареєстрованих у 2018 році, є неякісними. Про це свідчать дані Головного науково-експертного управління ВР.
За період січня-червня Управління надало експертні висновки щодо 160 законопроектів, зареєстрованих у 2018 році. Із них 99 або 62% було рекомендовано відхилити чи повернути на доопрацювання. У порівнянні із 2017 роком кількість законодавчого спаму зросла на 5%.
Найчастіше причинами для критики законопроектів була їх юридична некоректність, суперечність вже існуючим законодавчим актам чи взагалі відсутність потреби в прийнятті окремого закону.
Деякі законопроекти, що отримали негативні висновки ГНЕУ, можна вважати передвиборчим популізмом. Зокрема, законопроект №8388 авторства Сергія Капліна, що пропонує запровадити контроль над дотриманням норм моралі з боку майбутніх кандидатів у народні депутати. За висновком ГНЕУ категорії моральності є етичними, а не правовими, тому законопроект є концептуально неприйнятним.
Проект закону №8374 (автори – Дмитро Добродомов, Богдан Матківський, Олег Мусій, Андрій Антонищак) вимагає від кандидатів у Президенти зазначати у передвиборній програмі, кого вони будуть подавати на посади міністра оборони, голови Нацбанку, голови СБУ та ін. На думку ГНЕУ такі вимоги позбавлені правового сенсу і законопроект варто відхилити.
Сергій Міщенко ініціював законопроект (№7481) щодо можливості відкликання народних депутатів виборцями. На думку ГНЕУ поданий документ не узгоджується із Конституцією України та загалом розрахований на конституційні норми радянської доби.
У законопроекті №7493 Сергій Шахов запропонував реєструвати кандидатів у депутати місцевих рад лише після здачі тестів на знання Конституції України та окремих законів. На думку ГНЕУ така позиція є сумнівною і суперечить природі представницького мандату місцевих депутатів.
Вадим Рабінович у проекті закону №8306 виступив із вимогою обмежити можливість обрання народним депутатом лише одним разом. На разі документ немає висновку ГНЕУ.
Також традиційно негативні висновки отримували законопроекти соціального спрямування. До прикладу, законопроект №8193 (автор – Станіслав Березкін), що вимагає враховувати розмір цін при визначенні прожиткового мінімуму. На думку ГНЕУ у таких діях фактично немає сенсу, оскільки розмір прожиткового мінімуму затверджується в законі про Державний бюджет на відповідний рік.
Відповідно до ст. 103 Закону «Про Регламент Верховної Ради України» зареєстрований та включений до порядку денного сесії законопроект при підготовці до першого читання в обов'язковому порядку направляється для проведення наукової експертизи. Висновки, підготовлені за результатами експертизи, направляються головному комітету для врахування при розгляді законопроекту та прийняття рішення стосовно подальшої роботи над ним.
Нагадаємо, що напередодні у ВР було зареєстровано скандальний законопроект №8489 (автор – Олег Барна) щодо заборони публічного прояву будь-яких видів сексуальної орієнтації. На разі документ не має висновку ГНЕУ.
Інформація в рамках проекту "Дослівно".
Методологія: КВУ було проаналізовано експертні висновки ГНЕУ щодо законопроектів, зареєстрованих у 2018 році. Відповідні дані доступні на офіційному веб-сайті Верховної Ради.