Експертні висновки КВУ за результатами моніторингу виконання реформ, передбачених Коаліційною угодою

 

Комітет виборців України провів дослідження стану виконання положень, передбачених Коаліційною угодою на І квартал 2015 р. (січень, лютий, березень).

Аналіз було проведено на основі законопроектів, поданих до Верховної Ради України VIII скликання, законів, прийнятих у вказаний період та нормативно­правових актів Кабінету Міністрів України. У ході дослідження було проаналізовано

99 законопроектів ВРУ (13 з яких було ініційовано КМУ), спрямованих на виконання 55 положень Коаліційної угоди, передбачених на І квартал 2015 р. До уваги також брались нормативно­правові акти КМУ, спрямовані на виконання положень І кварталу Коаліційної угоди.

Рівень виконання кожного положення Коаліційної угоди оцінювався показниками «виконано», «не виконано», «виконано частково» (прийняті необхідні законодавчі акти ВРУ, нормативноправові акти КМУ, проте повністю реалізувати положення не вдалось), а також «у процесі виконання» (підготовлено відповідні законопроекти).


При розробці дослідження експерти КВУ виокремили у Коаліційній угоді 511 змістовних положень, які розподілені за 17 секторами.

Часові рамки дослідження: 27 листопада 2014 р. – 24 березня 2015 р.

ВИСНОВОК № 1

Коаліційна угода, парафована п’ятьма політичними партіями (Блок Петра Порошенка, ВО «Батьківщина», «Народний Фронт», Радикальна партія Олега Ляшка та Об’єднання «Самопоміч»), що увійшли до складу ВРУ VIII скликання, передбачає виконання 511 положень, які розподілені за 17 секторами.

Найбільше положень (84) заплановано у сфері регуляторної політики, розвитку підприємництва та забезпечення умов конкуренції. Наступними йдуть сектори децентралізації та реформи публічної адміністрації (72) і соціально­гуманітарної політики (47).

Найменша кількість положень стосується секторів конституційної реформи (3), забезпечення прискореного економічного розвитку (6) та реформи виборчого законодавства (8).

                                                                                                     

ВИСНОВОК №2

У Коаліційній угоді відсутній уніфікований підхід до визначення часових рамок виконання положень. За І квартал 2015 р. передбачено виконати 55 положень; за ІІ квартал 2015 р. – 59; за ІІІ квартал 2015 р. – лише 10 і за IV квартал 2015 р. – 13; ще 47 положень заплановано виконати окремо протягом 2015 р.

Майже 28% (143 положення) Коаліційної угоди не мають терміну виконання. Жодних часових рамок не встановлено для 4 секторів: конституційна реформа, реформа фінансового сектору, реформа системи охорони здоров’я і реформа системи управління довкіллям та інтеграція екологічної політики у інші галузеві політики.

Натомість, усі положення мають чіткі часові рамки у секторах: оновлення влади та антикорупційної реформи, судової реформи, реформи виборчого законодавства, забезпечення прискореного економічного розвитку та соціально­гуманітарної реформи.

 

ВИСНОВОК №3

За І квартал 2015 р. у Коаліційній угоді передбачено виконати 55 положень, розподілених за 10 секторами. Найбільше положень стосуються сектору децентралізації та реформи публічної адміністрації (18), системи національної безпеки та оборони (10) і забезпечення громадян комунальними послугами та реформи житлової політики (6).

По 4 пункти заплановано виконати у сферах оновлення влади та антикорупційної реформи, реформи сільського господарства, інфраструктури і транспорту та реформи енергетики і енергонезалежності; ще 3 положення стосуються реформи виборчого законодавства.

По одному пункту передбачено виконати із секторів реформи системи органів правопорядку та регуляторної політики, розвитку підприємництва і забезпечення умов конкуренції.

Найбільше положень протягом І кварталу 2015 р. у відношенні до загальної кількості положень в секторі, передбачено виконати у сфері оновлення влади та антикорупційної реформи (4 з 9 загалом) та реформи виборчого законодавства (3 з 8 загалом).

ВИСНОВОК №4

Станом на 24 березня 2015 р. із положень, передбачених Коаліційною угодою на І квартал, виконано 8, частково виконано 7, не виконано 19 і перебуває у стані виконання 21 положення.

При цьому, усі 8 виконаних положень припадають на три сектори: децентралізація та реформа публічної адміністрації (5), реформа системи національної безпеки і оборони (2) і оновлення влади та антикорупційна реформа (1). Частково виконано по одному положенню із секторів розвитку сільського господарства та регуляторної політики, розвитку підприємництва і забезпечення умов конкуренції; 2 положення частково виконано у секторі реформи національної безпеки та оборони і 3 положення – у секторі децентралізації та реформи публічної адміністрації.

Незважаючи на досить низький формальний відсоток виконання коаліційної угоди (14%) значна кількість зобов’язань Коаліції перебуває у процесі виконання (38%). Найбільше положень у процесі виконання в сфері реформи житлової політики (5) та реформи енергетики (4). По 2 положення у процесі виконання в секторах реформи національної безпеки і оборони, інфраструктури і транспорту, розвитку сільського господарства та оновлення влади і антикорупційної політики. Також 3 положення у сфері децентралізації та реформи публічної адміністрації і 1 положення у секторі реформи виборчого законодавства.

Не виконано жодного положення у секторах: реформа житлової політики; реформа енергетики; реформа виборчого законодавства; інфраструктура та транспорт і реформа органів правопорядку.

ВИСНОВОК №5

Однією із причин низьких показників виконання Коаліційної угоди є нереалістичність передбачених термінів виконання деяких її положень. Зокрема, про це свідчить той факт, що терміни виконання окремих реформ, передбачених Коаліційною угодою за І квартал 2015 р. не співпадають із Планами профільних міністерств по їх виконанню.

До прикладу, Міністерства аграрної політики та продовольства (в частині розроблення Концепції розвитку сільських територій – міністерством заплановано розробити до 1 червня), Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житловокомунального господарства України (щодо створення законодавчої бази для прийняття рішень загальними зборами в багатоквартирних будинках, де власники не об'єдналися в ОСББ – протягом шести місяців після прийняття Закону), Міністерства оборони України (в частині виведення з підпорядкування Мінінфраструктури Держспецтрансслужби та включення її до складу ЗСУ – у ІІ кварталі 2015 р.)

ВИСНОВОК №6

Найбільший внесок у виконання положень Коаліційної угоди за І квартал 2015 р. серед усіх партій­-підписантів зробити депутати фракції «Блоку Петра Порошенка»: вони взяли участь у розробці 72 законопроектів (автори та співавтори законопроектів).

Депутати Всеукраїнського об’єднання «Батьківщина» та «Народного фронту» долучились до розробки 35 та 30 законопроектів відповідно.

Ще 20 законопроектів були розроблені за участю депутатів Об’єднання «Самопоміч» і 10 законопроектів за участю депутатів від «Радикальної партії Олега Ляшка».

ВИСНОВОК №7

В цілому, на виконання положень Коаліційної угоди за І квартал, партіями-­підписантами було розроблено 86 законопроектів. КМУ виступив ініціатором 13 законопроектів і розробив 6 власних нормативно­правових актів на виконання Коаліційної угоди.

Найбільш активним законотворчим періодом для депутатів став листопад­грудень 2014 р. (на виконання положень І кварталу Коаліційної угоди було зареєстровано 31 законопроект). У січні цей показник склав 20 законопроектів, у лютому 22 законопроекти і в березні (до 24 березня) лише 13 законопроектів.

Загалом, за період 27 листопада – 24 березня ВРУ VIII скликання розробила майже вдвічі більше законопроектів (2142), ніж ВРУ VII скликання (1160). У період з 27 листопада по 31 грудня відбулось 8 пленарних засідань і 9 днів було виділено на роботу в комітетах, комісіях і фракціях, ще 3 дні депутати займались роботою із виборцями. У січні та лютому кількість пленарних засідань зменшилась (3 засідання в січні та 4 в лютому), кількість днів на роботу в комітетах, комісіях і групах залишилась сталою у січні (9) і зменшилась у лютому (5) водночас зі збільшенням днів на роботу із виборцями (по 5 днів). У березні передбачено 5 пленарних засідань, 9 днів на роботу в комітетах, комісіях та фракціях і 2 дні на роботу з виборцями.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

1. Комітет виборців України звертається до керівників депутатських фракцій­підписантів Коаліційної угоди із пропозицією запровадити щоквартальну практику звітування перед виборцями за результатами виконання Коаліційної угоди.
2. КВУ звертається до керівників депутатських фракцій­підписантів Коаліційної угоди із пропозицією щоквартального перегляду положень Коаліційної угоди на предмет реалістичності їх виконання та узгодження дій із іншими суб’єктами законодавчої ініціативи, робота яких спрямована на виконання положень Коаліційної угоди.
3. Загальним зборам Коаліції вносити зміни до тексту Коаліційної угоди у випадку невиконання положень у визначений угодою період.

Зокрема, встановити чіткі часові рамки для тих положень Коаліційної угоди, які не мають їх в чинній редакції. Забезпечити належне правове формулювання усіх положень Коаліційної угоди.

Внести до Коаліційної угоди нові положення, які стосуються актуальних питань, що набули особливої гостроти в останні місяці. Зокрема, створення правової бази для усунення корпоративних конфліктів і рейдерських захоплень підприємств.

Крім цього, передбачити прийняття низки законодавчих актів, що стосуються регулювання питань цивільного захисту населення, будівництва об’єктів укриття, захисних укріплень тощо.

4. Забезпечити виконання положень Коаліційної угоди щодо реалізації конституційної та виборчої реформ як невідкладних з огляду на наближення часу початку виборчої кампанії місцевих виборів 2015 р. та необхідності створення законодавчої бази для інших реформ.

5. Для ефективної роботи ВРУ збільшити кількість пленарних засідань та роботи в комітетах, комісіях і фракціях за рахунок зменшення часу, відведеного на роботу з виборцями.

6. Запровадити практику публічної презентації та експертного обговорення усіх законодавчих актів, передбачених Коаліційною угодою.

7. Голові ВРУ прийняти рішення про встановлення прямої трансляції роботи парламентських комітетів на офіційному сайті ВРУ, що підвищить інтенсивність законодавчої роботи.