Комітет виборців проаналізував витрати політичних партій з моменту запровадження в Україні державного фінансування їх діяльності. До уваги взято офіційні витрати партій, відображені у фінансових звітах про майно, доходи, витрати і зобов'язання фінансового характеру. Період дослідження: 2016-2020 роки.
За даними КВУ більшість коштів політичні партії витратили на пропагандистську діяльність. В середньому на власну рекламу партії спрямували 40% всіх коштів.
Частка витрат відрізняється в різних партій. Один з найвищих показників витрат на рекламу в партії «Наші». До прикладу, в річному звіті за 2018 рік партія сукупно вказала 10,2 млн. грн. витрат, із яких 10,1 млн. було витрачено на розміщення зовнішньої політичної реклами (білборди). Також значні витрати на пропагандистську діяльність має «Опозиційна платформа «За життя» (сукупно понад 80 млн. грн.). До прикладу, у річному звіті за 2019 рік партія вказала 32,3 млн. грн. витрат, із яких 19,9 млн. – пропагандистська діяльність (зокрема, 13,4 млн. витрачено на оплату реклами по телебаченню).
Упродовж останніх п’яти років значні витрати на рекламу також демонстрували партії ВО «Батьківщина» та Радикальна партія Олега Ляшка. До прикладу, партія ВО «Батьківщина» у 2018 році зазначила 188 млн. грн. витрат, із яких 155 млн. – пропагандистська діяльність (зокрема, 120 млн. грн. було спрямовано на рекламу по телебаченню). Радикальна партія Олега Ляшка у 2018 році витратила 93,7 млн. грн., із яких 58,3 млн. – витрати на рекламну діяльність (зокрема, 36 млн. витрачено на рекламу по ТБ).
«Проблема полягає в тому, що більшість рекламних матеріалів було закуплено партіями за кошти, отримані з Державного бюджету. Наприклад, у 2017 році парламентські партії сукупно витратили 436 млн, з яких 407 млн грн становили кошти держбюджету. При цьому 109 млн. бюджетних коштів пішло саме на рекламу партій в ЗМІ. У 2018 році парламентські партії витратили на рекламу 150 млн грн., із яких 43 млн. – бюджетні кошти», – зазначив голова КВУ Олексій Кошель.
«Комітет виборців наголошує на важливості заборони оплати рекламних матеріалів партій за кошти Державного бюджету України. Відповідні зміни варто внести у Закон «Про політичні партії в Україні», якими прямо заборонити партія витрачати кошти платників податків на самопіар», - додав О. Кошель.
Дослідження підготовлено за підтримки Фонду Конрада Аденауера в Україні. Висловлені в ньому погляди можуть не збігатися з позицією Фонду.