Аналіз проведення люстрації в Прокуратурі Хмельницької області

Генеральним прокурором України видано розпорядження №39 від 05.02.2015 року «Про проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади». Однак варто зазначити, що це розпорядження не опубліковано на сайті прокуратури Хмельницької області. Однак його можна знайти на сайті Генеральної прокуратури України.

П. 1 цього рішення встановлено дату початку проведення перевірки стосовно прокурорів обласного рівня з 11 березня 2015 року, а п. 2 цього рішення відповідальним за проведення перевірок визначено управління кадрового забезпечення Головного управління кадрів та забезпечення діяльності органів прокуратури, відділ роботи з кадрами Головної військової прокуратури.

Посилання на текст розпорядження: http://pro.gov.ua/images/Downloads/normat-documenty/rozporyadgennya_39.pdf

Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону України «Про очищення влади» організація проведення перевірки осіб (крім професійних суддів та осіб, зазначених в абзаці третьому цієї частини) покладається на керівника відповідного органу, до повноважень якого належить звільнення з посади особи, стосовно якої здійснюється перевірка. А згідно із п. 3 ч. 1 ст. 9 Закону України «Про прокуратуру» Генеральний прокурор України призначає прокурорів на адміністративні посади та звільняє їх з адміністративних посад у випадках та порядку, встановлених цим законом.

На виконання цього розпорядження прокуратура Хмельницької області видала РОЗПОРЯДЖЕННЯ № 27-окв від 11.02.2015 «Про проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади», розпорядження опубліковано на сайті органу. 

На сайті Хмельницької прокуратури опубліковано розпорядження № 27-окв від 11 лютого 2015 року на виконання рішення Генеральної прокуратури України, відповідно до вимог законодавства. З іншого боку, рішення оприлюднено із певною затримкою – не в день його прийняття, а через тиждень – 18.02.2015. 

План проведення перевірок відповідно до закону Україну «Про очищення влади», затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України №1025-р від 16 жовтня 2014 року, передбачає проведення перевірки прокурорів, перших заступників прокурорів та заступників прокурорів прокуратури областей у період березня-травня 2015 року.

П. 1 розпорядження Генерального прокурора України №39 від 05.02.2015 року «Про проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади» передбачає розпочати проведення перевірки стосовно прокурорів обласного рівня, їх перших заступників та заступників з 11 березня 2015 року. А п. 6 такого розпорядження вказує, що про виконання розпорядження необхідно поінформувати Генеральну прокуратуру України до 10 липня 2015 року.

Тому, вказана у наведеному розпорядженні дата початку проведення перевірок 11 березня 2015 року відповідає датам їх проведення, вказаним у загальному плані, затвердженому Кабінетом Міністрів.

Відповідають строкам перевірки, затвердженим Кабміном і розпорядження Хмельницької прокуратури. Зазначено, що перевірка починається:

Через деякий час прокуратура Хмельницької області, посилаючись на велику кількість документів, винесла розпорядження № 52-окв від 1 квітня 2015 Про внесення змін до розпорядження прокурора області № 27-окв від 11 лютого 2015 року «Про проведення перевірки достовірності відомостей щодо застосування заборон, передбачених частинами третьою і четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади». Зміни стосувались перенесення дати перевірки щодо працівників прокуратури певного рівня на тиждень пізніше.

Однак таке перенесення, не виходить за часові рамки встановленого Кабміном плану проведення перевірки. 

Також рішення було оприлюднено на сайті в день його ухвалення – 1 квітня 2015 року.

 

Заяви про застосування/незастосування заборон, визначених частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади» подано вчасно.

Прокурор, його перший заступник та заступники повинні були подати заяву протягом 10 днів з 11 березня 2015 року. Подання такої заяви не пізніше як на 10 день з дня початку перевірки у відповідному органі передбачає ч. 2 ст. 4 Закону України «Про очищення влади».

А, якщо особу приймають на роботу після початку перевірки в органі, то така заява подається особою, яка ще є претендентом на відповідну посаду. Це передбачає ч. 1 ст. 6 Закону України «Про очищення влади».

Нинішній прокурор Хмельницької області Сенишин О. Р. подав свою заяву на ім’я Генерального прокурора України 11 березня 2015 року. Заступник прокурора Хмельницької області Кахній Роман Степанович подав заяву 11 березня 2015 року. Нинішній заступник прокурора Хмельницької області Нагребецький Сергій Станіславович подав свою заяву 25 листопада 2014 року, оскільки тоді працював у Генеральній прокуратурі України на посаді заступника начальника відділу аналітичного забезпечення діяльності керівництва управління організаційного та правового забезпечення Генеральної прокуратури України. Гриценко Сергій Миколайович заступник прокурора Хмельницької області подав свою заяву 1-го грудня 2014 року, оскільки працював тоді заступником керівника Головного управління  процесуального керівництва та нагляду за додержанням законів спецпідрозділами та іншими органами, які ведуть боротьбу з організованою злочинністю і корупцією, у сфері транспорту та у кримінальних провадженнях слідчих органів прокуратури Генеральної прокуратури України.

 

Щодо звільнення осіб, які подали заяву про застосування заборон, визначених частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади» протягом 3 днів з дня подання заяв - на сайті такої інформації немає. Однак, з відкритих джерел було знайдено інформацію щодо того, що до Мартиненка Руслана Миколайовича, першого заступника прокурора Хмельницької області, було застосовано заборону передбачену «Законом про очищення влади». Також з відкритих джерел інформації було віднайдено дані про те, що він був призначений головою Прокуратури Хмельницької області.


Але вже в жовтні 2014 року було видано Наказ Генеральної прокуратури України від 23 жовтня 2014 року № 1481к щодо застосування положень Закону «Про очищення влади».

Таким чином Мартиненко Руслан Миколайович внесений до До Реєстру осіб, щодо яких застосовано положення Закону України «Про очищення влади» внесені дані про:

http://lustration.minjust.gov.ua/register

 

Цікаво, що інформації щодо того, що Руслан Миколайович Мартиненко не пройшов люстраційної на сайті прокуратури Хмельницької області немає. Більшість із керівництва Хмельницької обласної прокуратури були призначені на посади в 2014-2015 роках. Більшість із них до цього працювали на аналогічних посадах в інших областях (інформація про це знаходиться на офіційному сайті Хмельницької прокуратури). Так, Корецький Олег Павлович, нині заступник прокурора Хмельницької області працював першим заступником прокурора Волинської області. А Гриценко Сергій Миколайович, який нині є заступником прокурора Хмельницької області працював на посадах першого заступника прокурора м. Житомира та заступником прокурора Донецької області. Жодної інформації про них на сайті Міністерства юстиції у відповідному розділі не розміщено. Таким чином, можливо, було здійснено «перетасовку» прокурорів з різних областей з метою уникнення ними люстрації.

 

Про початок перевірки всіх вказаних вище осіб (керівний склад прокуратури Хмельницької області) інформація на сайті www.lustration.minjust.gov.ua у розділі «Перевірки» відсутня. Тобто йдеться про те, що керівний склад прокуратури Хмельницької області мав би точно знаходитись в цьому реєстрі, зважаючи на те, що переважна більшість з них призначена з інших обласних прокуратур. 

 

Судових оскаржень з приводу застосування ЗУ «Про очищення влади» до працівників не було.