8 грудня відбувся експертний круглий стіл Комітету виборців України: «Фінансовий моніторинг на місцевих виборах. Висновки та рекомендації». Під час заходу було представлено Фінальний звіт за результатами моніторингу виборчих фінансів на місцевих виборах 2015 р. в Україні.
В круглому столі взяли участь Олексій Кошель, генеральний директор КВУ, Віта Думанська, координатор кампанії «Стеж за грошима» Громадського руху Чесно, Святослав Пікуль, керівник юридичного відділу КВУ, Мілена Горячковська, міжнародний секретар КВУ, та Остап Кучма, аналітик Громадського руху Чесно.
Учасники круглого столу представили результати моніторингу та аналізу і обговорили проблеми непрозорості виборчих фінансів.
Серед ключових висновків та рекомендацій КВУ:
1. З 73 кандидатів, рахунки відкрили 40, а оприлюднили інформацію про нього – 2. З 5 ТВК, оприлюднювала інформацію про рахунки 1. Відсутність інформації про рахунки ускладнюють громадський моніторинг та можливість для виборців підтримати свого кандидата. Відсутність рахунку звільняє кандидата від обов’язку подавати фінансовий звіт, що є несприятливим для прозорості виборчих фінансів.
Комітет виборців України рекомендує Верховній Раді України прийняти зміни до ч.1 Ст.70 Закону «Про місцеві вибори», зобов’язавши кандидатів на посаду міського голови відкривати рахунки.
2. Із 40 кандидатів, які відкрили виборчі рахунки, 23 кандидати подали проміжні фінансові звіти, а 21 кандидат подав остаточні фінансові звіти. Такі показники подання звітів є не достатніми для прозорості виборчої кампанії.
Територіальним виборчим комісіям варто під час виборчого процесу нагадувати розпорядникам виборчих фондів про їх обов’язок подавати фінансові звіти. Таке нагадування дозволить дисциплінувати розпорядників виборчих фондів та забезпечити дотримання законодавства про місцеві вибори.
3. У міських виборчих комісій є можливість оприлюднювати фінансові звіти кандидатів на своїх веб-сайтах або веб-сайтах міських рад, однак не всі ТВК користуються цією можливістю. Комісії повністю ігнорують вимоги закону щодо оприлюднення таких звітів у ЗМІ.
Верховній Раді варто внести зміни до Закону України «Про місцеві вибори», де зазначити, що виборчі комісії повинні оприлюднювати фінансові звіти у повному обсязі на веб-сайтах, а також на офіційних стендах та у інший, визначений комісією спосіб.
4. Неподання фінансових звітів чи порушення строків їх подання не передбачало на час місцевих виборів ні кримінальної, ні адміністративної відповідальності. Уже після місцевих виборів такі санкції були запроваджені, однак вони є не пропорційними. Для місцевих виборів вищого рівня та виборів народних депутатів чи Президента України існуючі санкції є надто м’якими, тоді як для виборів нижчого рівня – надто суворими.
5. Санкції за не оприлюднення фінансових звітів територіальними виборчими комісіями є дуже низькими (170-340 гривень).
КВУ наголошує на необхідності підвищення розміру адміністративного стягнення за порушення порядку опублікування фінансових звітів або їх не опублікування.
6. Форма фінансового звіту є недостатньо якісною. Кандидатам незрозуміла процедура звітування за розміщення передвиборної агітації на носіях зовнішньої реклами. У розшифровці фінансового при зазначенні переліку витрат на передвиборну агітацію не уточнюється, до якого саме виду ці витрати належать.
Центральній виборчій комісій варто спільно із Національним агентством із питань запобігання корупції доопрацювати форму фінансового виборчого звіту.
7. Територіальні виборчі комісії (ТВК), на які покладені обов'язки з перевірки фінансових звітів кандидатів, не є незалежними органами, не мають ресурсів та кваліфікації для реалізації свої повноважень. ТВК не здійснювали заходів для перевірки достовірності звітів, розгляд і аналіз відбувався формально.
Комітет виборців України рекомендує Верховній Раді України прийняти зміни до Закону «Про місцеві вибори», повністю передавши аналіз фінансових звітів кандидатів Національному агенству з питань запобігання корупції.
8. Механізм отримання пожертв від фізичних осіб та внесків з власних коштів кандидатів є недостатньо непрозорим і може бути легко використаний для поповнення рахунку кандидата з тіньових джерел.
Комітет виборців України рекомендує Верховній Раді України прийняти комплекс змін до законодавства, що врегулюють заповнення та оприлюднення деклалацій про доходи тощо, та забезпечать повний доступ спостерігачів до фінансової звітності.
9. Кандидати витрачають значні кошти на друковану агітаційну продукцію, в тому числі невеликого формату, призначену для розповсюдження. Заборона укладати оплачувані договори на проведення агітації спонукає кандидатів приховувати заборонені видатки.
КВУ рекомендує Верховній Раді України скасувавти заборону на укладення з виборцями за рахунок коштів виборчого фонду оплатних договорів на проведення передвиборної агітації. Для попередження підкупу виборців за допомогою таких договорів Верховній Раді варто розглянути можливість обмеження кількості таких договорів в залежності від кількості виборців.
10. З 29 кандидатів, що користувались політичною рекламою на телебаченні, тільки 6 належним чином задекларували видатки. Фінансові звіти партій, що висували кандидатів, не виокремлюють витрати кандидата, тому їх не можливо порівняти із фактичним використанням реклами. Можливість використання різних рахунків для фінансування виборчої кампанії кандидата на посаду міського голови ускладнює нагляд з боку уповноважених органів та громадянського суспільства та є несприятливим для прозорості виборчих фінансів.
Комітет виборців України рекомендує Верховній Раді України прийняти зміни до п.1 Ст.70 Закону «Про місцеві вибори», чітко визначивши, що фінансування виборчої кампанії кандидата в міські голови здійснюється виключно з його поточного рахунку.
Результати моніторингу КВУ: враховано марковану політичну рекламу в "прайм-тайм" (з 19:00 до 22:00)
Інтерактивна карта витрат, за результатами моніторингу Руху Чесно