22 грудня 2015 року об 11:00 у Калуші Івано-Франківської області відбувся круглий стіл на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Івано-Франківщині».
До участі в роботі круглого столу були запрошені голова Івано-Франківської обласної організації «Комітет виборців України» Максим Лисюк, експерт з питань державного управління та місцевого самоврядування, директор Офісу Реформ Руслан Панасюк. Також на круглому столі були присутні представники Калуської районної адміністрації, сільські голови і представник сіл Калущини а також громадські активісти.
Під час круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Максим Лисюк у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні. Він нагадав, що реформа взаємовідносин центру і регіонів, центру і територіальних громад – виборча обіцянка парламентських партій на президентських і парламентських виборах 2014 року. Так, виборчих програмах БПП, «Самопомочі», «Батьківщини», РПЛ, Народного фронту на позачергових виборах 2014 року, серед головних пріоритетів реформ у державно-правовій сфері визначено децентралізацію та розвиток місцевого самоврядування. Відповідно цих програми, громади мають стати головним елементом всієї конструкції, на якій базується держава, органи місцевого самоврядування – отримати стабільну фінансову основу для виконання розширених повноважень. Виконавча влада в областях належатиме не призначеним згори «губернаторам», а виконкомам, сформованим облрадами, обраними людьми».
Крім того, Максим Лисюк торкнувся питання проведення перших виборів у Об’єднаних територіальних громадах. Оскільки прийняті в першому читанні зміни до конституції передбачать проведення чергових місцевих виборів у 2017 році, а якщо перші вибори новоствореної територіальної громади пройдуть у 2016 році, чи є доцільним в таких громадах проводити вибори у 2017 році. Для вирішення цих питань є пріоритет у найближчий період – прийняття Виборчого кодексу.
У своєму виступі Руслан Панасюк зупинився на різних підходах до децентралізації – як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експерт відзначив, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Руслана Панасюка, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад, що є значним результатом для старту.
Руслан Панасюк зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи, а саме, - щодо ліквідації державних адміністрацій як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад. Експерт висловив думку, що було б логічним перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі 2-3 областей.
Руслан Панасюк спільно з сільськими головами проаналізувала етапи та процеси об’єднання перших об’єднаних територіальних громад Івано-Франківщини. Про проблеми, з якими вони стикалися, і про побоювання під час цього процесу. Також директор Офісу Реформ розповів про те, як зараз відбувається процес становлення цих громад, як вони формують бюджет, як планують його наповнювати та оптимізувати видатки.
Підсумовуючи, Максим Лисюк відзначив, що в Івано-Франківській області вже створено 3 об’єднаних територіальних громад у яких пройшли перші вибори. Проте, є об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1) недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. Часто члени територіальної громади не знають, що об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади; 2) відсутність упевненості в тому, що ті переваги які отримують об’єднані територіальні громади не будуть скасовані на рівні Верховної Ради; 3) відсутність дієвих законодавчих механізмів, які б давали висловити позицію при об’єднанні громад саме мешканцям громад. Місцевий референдум на сьогодні провести не можна, інститут місцевої ініціативи виписується Положенням (статутом територіальної громади), яке затверджує місцева рада, яка часто не зацікавлена в об’єднанні; 4) при укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу старост. У цьому зв’язку голова Івано-Франківської обласної організації КВУ закликав законодавців внести відповідні зміни до законодавчих актів.
За результатами круглого столу було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ, водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.