22 грудня 2015 року у Каневі відбувся круглий стіл на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Черкащині». Організатором виступила Черкаська ОО Комітету виборців України.
Участь у заході взяли: голова Канівської РДА Сергій Дубенець, заступник голови Черкаської облдержадміністрації Юрій Сас, директор Департаменту інформаційної діяльності та комунікації із громадськістю Черкаської ОДА Сергій Пасічник, помічник-консультант народного депутата України Олена Радченко, голова Канівської районної організації Радикальної партії Олега Ляшка Ліліана Єщенко, в.о.керучого справами Канівської міської ради Володимир Святелик, Бобрицький сільський голова Борис Ільченко, Межиріцький сільський голова Іван Чупилка, Таганчанський сільський голова Олександр Пождема, представник Мартинівської сільської ради Віктор Падалка, Степанецький сільський голова Віра Ласкава, Мартинівський сільський голова Алла Бусля, Ліплявський сільський голова Василь Нерода, депутати Канівської районної ради Дмитро Шелест, Олег Лактіонов, Олександр Корнієнко, Олег Даниленко, депутати міської ради Володимир Коржов, Галина Каретнікова, представники Канівської РДА Інна Святелик, міської партійної організації «Укроп» Олексій Грищенко, громадські активісти, представники ЗМІ та інші.
Модерував процес - голова обласного осередку Комітету виборців України Максим Михлик.
У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. На початку заходу виступив, голова Черкаського КВУ Максим Михлик, який відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні.
Максим Михлик окремо зупинився на різних підходах до децентралізації – як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Проте, є об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1) небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 2) недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. Часто члени територіальної громади не знають, що об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади; 3) відсутність дієвих законодавчих механізмів, які б давали висловити позицію при об’єднанні громад саме мешканцям громад. Місцевий референдум на сьогодні провести не можна, інститут місцевої ініціативи виписується Положенням (статутом територіальної громади), яке затверджує місцева рада, яка часто не зацікавлена в об’єднанні; 4) при укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу старост.
Заступник голови Черкаської ОДА Юрій Сас розповів про досвід територіального об’єднання громад, які функціонують на Черкащині. Наразі головними чинниками, які лякають місцевих чиновників та жителів, є сумнівна фінансова спроможність деяких населених пунктів, адже дуже часто села не хочуть бути бюджетними донорами міст. Така ситуація виникає, коли населені пункти, які планують об’єднати, мають значний дисбаланс бюджету.
За словами заступника голови Черкаської ОДА, до добровільного об’єднання територіальних громад стимулює підписання партнерських угод, які дозволяють визначити певні перспективи використання додаткових коштів, що надійдуть у бюджет громади.
Хоча в той же час, за словами урядовця, процес децентралізації та територіального об’єднання громад неможливий повною мірою без значних законодавчих змін, зокрема і до Конституцій України, Податкового та Бюджетного кодексів, законів «Про статус депутатів місцевої ради» та «Про місцеве самоврядування».
Юрій Сас також зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи, а саме, - щодо ліквідації державних адміністрацій як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад. Як зауважив на завершення Юрій Сас, згідно із перспективним планом розвитку, на Канівщині заплановано 7 територіальних об’єднань. Наразі затверджено Кабміном лише – 3. Загалом на Черкащині запропонували 1286 територіальні об’єднання, а у Кабінеті Міністрів затвердили лише 44.
У своїй доповіді керівник Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій із громадськістю Черкаської ОДА Сергій Пасічник відзначив, що в Черкаській області вже створено 3 об’єднаних територіальних громади і ще кілька скоро будуть створені. Невдовзі, Катеринопільский район Черкаської області стане першим, в якому будуть створені всі об’єднані територіальні громади.
Сергій Пасічник також зауважив, що їх дуже здивувало, чому досі не відбулося об’єднання Пекарів та Канева, адже на відповідні зміни вже була готова вся супроводжуюча документація.
Натомість голова Канівської РДА Сергій Дубенець розповів, що із жителями села проводилася підготовча робота, мешканці села шляхом голосування висловились «проти» об'єднання. У Пекарях із 186 опитаних жителів 178 проголосували «проти» об’єднання, тому цей процес й призупинили.
У відповідь на це, канівський представник Комітету виборців України Яків Прогнімак емоційно зауважив, що «необхідно відмовитися від своїх «містечкових» інтересів та хоч раз попрацювати на майбутнє Канівщини». Адже за неофіційною інформацією, по словам останнього, на думку мешканців села вплинули канівські підприємці, які не дуже зацікавлені в об’єднанні Канева та Пекарів, через питання підпорядкування земельних ділянок.
Також перед присутніми виступила Любов Ропало, представник Черкаського обласного офісу реформ. На думку експерта, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад і це дуже значний результат для старту.
За результатами круглого столу було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ, водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування і опиратись на думку громади.
22 грудня 2015 року у Каневі у приміщенні у приміщенні комплексу «Авто-Ріка» відбувся круглий стіл на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Черкащині». Організатором виступила Черкаська ОО Комітету виборців України.
Участь у заході взяли: голова Канівської РДА Сергій Дубенець, заступник голови Черкаської облдержадміністрації Юрій Сас, директор Департаменту інформаційної діяльності та комунікації із громадськістю Черкаської ОДА Сергій Пасічник, помічник-консультант народного депутата України Олена Радченко, голова Канівської районної організації Радикальної партії Олега Ляшка Ліліана Єщенко, в.о.керучого справами Канівської міської ради Володимир Святелик, Бобрицький сільський голова Борис Ільченко, Межиріцький сільський голова Іван Чупилка, Таганчанський сільський голова Олександр Пождема, представник Мартинівської сільської ради Віктор Падалка, Степанецький сільський голова Віра Ласкава, Мартинівський сільський голова Алла Бусля, Ліплявський сільський голова Василь Нерода, депутати Канівської районної ради Дмитро Шелест, Олег Лактіонов, Олександр Корнієнко, Олег Даниленко, депутати міської ради Володимир Коржов, Галина Каретнікова, представники Канівської РДА Інна Святелик, міської партійної організації «Укроп» Олексій Грищенко, громадські активісти, представники ЗМІ та інші.
Модерував процес - голова обласного осередку Комітету виборців України Максим Михлик.
У ході круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. На початку заходу виступив, голова Черкаського КВУ Максим Михлик, який відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні.
Максим Михлик окремо зупинився на різних підходах до децентралізації – як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Проте, є об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1) небажання сільських голів втрачати владу у своїх селах; 2) недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. Часто члени територіальної громади не знають, що об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади; 3) відсутність дієвих законодавчих механізмів, які б давали висловити позицію при об’єднанні громад саме мешканцям громад. Місцевий референдум на сьогодні провести не можна, інститут місцевої ініціативи виписується Положенням (статутом територіальної громади), яке затверджує місцева рада, яка часто не зацікавлена в об’єднанні; 4) при укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу старост.
Заступник голови Черкаської ОДА Юрій Сас розповів про досвід територіального об’єднання громад, які функціонують на Черкащині. Наразі головними чинниками, які лякають місцевих чиновників та жителів, є сумнівна фінансова спроможність деяких населених пунктів, адже дуже часто села не хочуть бути бюджетними донорами міст. Така ситуація виникає, коли населені пункти, які планують об’єднати, мають значний дисбаланс бюджету.
За словами заступника голови Черкаської ОДА, до добровільного об’єднання територіальних громад стимулює підписання партнерських угод, які дозволяють визначити певні перспективи використання додаткових коштів, що надійдуть у бюджет громади.
Хоча в той же час, за словами урядовця, процес децентралізації та територіального об’єднання громад неможливий повною мірою без значних законодавчих змін, зокрема і до Конституцій України, Податкового та Бюджетного кодексів, законів «Про статус депутатів місцевої ради» та «Про місцеве самоврядування».
Юрій Сас також зупинився і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи, а саме, - щодо ліквідації державних адміністрацій як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад. Як зауважив на завершення Юрій Сас, згідно із перспективним планом розвитку, на Канівщині заплановано 7 територіальних об’єднань. Наразі затверджено Кабміном лише – 3. Загалом на Черкащині запропонували 1286 територіальні об’єднання, а у Кабінеті Міністрів затвердили лише 44.
У своїй доповіді керівник Департаменту інформаційної діяльності та комунікацій із громадськістю Черкаської ОДА Сергій Пасічник відзначив, що в Черкаській області вже створено 3 об’єднаних територіальних громади і ще кілька скоро будуть створені. Невдовзі, Катеринопільский район Черкаської області стане першим, в якому будуть створені всі об’єднані територіальні громади.
Сергій Пасічник також зауважив, що їх дуже здивувало, чому досі не відбулося об’єднання Пекарів та Канева, адже на відповідні зміни вже була готова вся супроводжуюча документація.
Натомість голова Канівської РДА Сергій Дубенець розповів, що із жителями села проводилася підготовча робота, мешканці села шляхом голосування висловились «проти» об'єднання. У Пекарях із 186 опитаних жителів 178 проголосували «проти» об’єднання, тому цей процес й призупинили.
У відповідь на це, канівський представник Комітету виборців України Яків Прогнімак емоційно зауважив, що «необхідно відмовитися від своїх «містечкових» інтересів та хоч раз попрацювати на майбутнє Канівщини». Адже за неофіційною інформацією, по словам останнього, на думку мешканців села вплинули канівські підприємці, які не дуже зацікавлені в об’єднанні Канева та Пекарів, через питання підпорядкування земельних ділянок.
Також перед присутніми виступила Любов Ропало, представник Черкаського обласного офісу реформ. На думку експерта, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад, змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, перетворення громад у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад і це дуже значний результат для старту.
За результатами круглого столу було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ, водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування і опиратись на думку громади.