21 грудня 2015 року об 11:00 у Коломиї Івано-Франківської області відбувся круглий стіл на тему «Децентралізація – базова реформа взаємовідносин центру і громад. Перші результати на Івано-Франківщині».
До круглого столу були запрошені голова Івано-Франківської обласної організації «Комітет виборців України» Максим Лисюк, експерт з питань державного управління та місцевого самоврядування, кандидат наук з державного управління Марія Баран. Також на круглому столі були присутні представники Коломийської районної адміністрації, депутати Коломийської ради, сільські голови і представник сіл Коломийщини.
Під час круглого столу було обговорено проблемні питання децентралізації в Україні. Максим Лисюк у своєму виступі відзначив, що на сьогодні децентралізація – одна з ключових реформ, яку реалізує влада в Україні. Голова Івано-Франківської обласної організації «Комітет виборців України» нагадав, що реформа взаємовідносин центру і регіонів, центру і територіальних громад – виборча обіцянка парламентських партій на президентських і парламентських виборах 2014 року. Так, виборчих програмах БПП, «Самопомочі», «Батьківщини», РПЛ, Народного фронту на позачергових виборах 2014 року, серед головних пріоритетів реформ у державно-правовій сфері визначено децентралізацію та розвиток місцевого самоврядування. Відповідно цих програми, громади мають стати головним елементом всієї конструкції, на якій базується держава, органи місцевого самоврядування – отримати стабільну фінансову основу для виконання розширених повноважень. Виконавча влада в областях належатиме не призначеним згори «губернаторам», а виконкомам, сформованим облрадами, обраними людьми».
Крім того, Максим Лисюк торкнувся питання проведення перших виборів у Об’єднаних територіальних громадах. Оскільки прийняті в першому читанні зміни до конституції передбачать проведення чергових місцевих виборів у 2017 році, а якщо перші вибори новоствореної територіальної громади пройдуть у 2016 році, чи є доцільним в таких громадах проводити вибори у 2017 році. Для вирішення цих питань є пріоритет у найближчий період – прийняття Виборчого кодексу.
У своєму виступі Марія Баран звернула увагу на різні підходи здійснення децентралізації – як до процесу передачі повноважень від органів державної влади регіональним органам самоврядування, що представляють спільні інтереси територіальних громад, і як передачу повноважень від органів державної влади територіальним громадам, базовому рівню. Експертка відзначила, що пріоритетом має бути посилення базового рівня – створення на базі територіальних громад системи муніципального управління муніципальним господарським комплексом, надання адміністративних послуг і точок економічного росту. На думку Марії Баран, на сьогодні з прийняттям закону про добровільне об’єднання громад і змін до Бюджетного кодексу від 28 грудня 2014 року вже розпочався процес укрупнення громад, їх перетворення у самодостатніх господарських і управлінських суб’єктів. Перші вибори вже провели 159 об’єднаних громад, що є значним результатом для старту.
Марія Баран зупинилась і на проблемі конституційних змін щодо проведення ще одного блоку децентралізаційної реформи, а саме, - щодо ліквідації державних адміністрацій як органів загальної компетенції і передачі виконавчих функцій виконкомам обласних і районних рад. Експертка висловила думку, що було б логічним перед проведенням такої широкомасштабної реформи провести управлінський експеримент на базі 2-3 областей.
Марія Баран спільно з сільськими головами проаналізувала відмову Кабінету Міністірів про реєстрацію чотирьом територіальним громадам Коломийщини, а також роз’яснила представникам цих сільських громад, як саме можна довести свою спроможність у існування Кабінету Міністрів, для реєстрації цих громади.
Дмитро Чорний, який представляв Печеніжинську об’єднану територіальну громаду - першу громаду що об’єдналася на Коломийщині, розповів присутнім процес об’єднання їхньої громади, про проблеми з якими вони стикалися, і про побоювання під час цього процесу. Також Дмитро Чорний повідомив як зараз відбувається процес становлення Печеніжинської ОТГ, як формують бюджет громади, як планують його наповнювати та оптимізувати видатки для того щоб їхня громада розвивалася.
Максим Лисюк відзначив, що в Івано-Франківській області вже створено 3 об’єднаних територіальних громад у яких пройшли перші вибори. Проте, є об’єктивні фактори, які гальмують цей процес, а саме: 1) недостатня роз’яснювальна робота щодо вигод, які отримує громада від об’єднання. Часто члени територіальної громади не знають, що об’єднана громада отримує окремий рядочок у бюджеті, додаткові доходи (зокрема, акциз), які можуть бути використані в інтересах громади; 2) відсутність упевненості в тому, що ті переваги які отримують об’єднані територіальні громади не будуть скасовані на рівні Верховної Ради; 3) відсутність дієвих законодавчих механізмів, які б давали висловити позицію при об’єднанні громад саме мешканцям громад. Місцевий референдум на сьогодні провести не можна, інститут місцевої ініціативи виписується Положенням (статутом територіальної громади), яке затверджує місцева рада, яка часто не зацікавлена в об’єднанні; 4) при укрупненні громад необхідно було добре продумати логістичні питання, зокрема, щодо усунення незручностей в отриманні необхідних документів, довідок членами громади. Цьому суттєво посприяло б впровадження електронного урядування (зокрема, створення відповідних реєстрів) та законодавче врегулювання статусу старост. У цьому зв’язку голова Івано-Франківської обласної організації КВУ Максим Лисюк закликав законодавців внести відповідні зміни до законодавчих актів.
За результатами круглого столу було підведено підсумки: процес децентралізації є об’єктивним і необхідним для реалізації системних суспільних реформ, водночас він має бути підкріплений комплексною реформою місцевого самоврядування.