Процедура розгляду законопроектів у ВР VIII скликання демонструє, що депутати готові жертвувати якістю законопроектів заради якнайшвидшого прийняття потрібних рішень. Народні обранці уникають повноцінних обговорень законопроектів, порушують норми Регламенту і все частіше приймають законопроекти відразу в першому читанні і в цілому.
Робота народних депутатів під час другої сесії відзначились системними порушеннями Регламенту. Особливо часто встановлені процедури порушувались при розгляді законопроектів, поданих Кабінетом Міністрів. Із 45 урядових законопроектів, що ставились на голосування в першому читанні, 20 розглядались із недотриманням встановлених процедур. Тобто, практично кожен другий урядовий законопроект потенційно приймається із порушенням Регламенту.
Найчастіше депутати не дотримуються норми щодо строку подачі альтернативних законопроектів. Відповідно до Регламенту, депутати мають 14 днів з моменту реєстрації першого законопроекту на те, щоб зареєструвати альтеративний законопроект. Проте, як показує робота ВР VIII скликання, встановлений строк розгляду системно не дотримується. «Коли ВР працює у форматі, де 16 липня реєструється законопроект, а вже 17 липня він голосується, то вочевидь ніяких альтернатив тут бути не може», – про це повідомив під час прес-конференції в УНІАН експерт КВУ Денис Рибачок.
Для підвищення якості роботи парламенту Комітет виборців України пропонує внести ряд змін до Закону «Про Регламент Верховної Ради України». Зокрема, зобов’язати комітет Верховної Ради з питань реґламенту перевіряти прийняті закони на предмет їх відповідність до вимог Регламенту. Висновок комітету за результатом перевірки має оприлюднюватись на сайті ВР та надсилатись Президенту України одночасно з текстом закону. Такий висновок є інформативним та може бути підставою для повернення тексту закону Президентом України Верховній Раді для повторного проходження встановлених Регламентом процедур.
Окрім цього, для депутатів Верховної Ради VIII скликання стало неформальною нормою розглядати законопроекти за скороченою процедурою обговорення. Саме в такий спосіб на разі розглядається 80% усіх законопроектів, що включаються в порядок денний.
Скорочена процедура обговорення дозволяє депутатам економити час, оскільки звужує коло осіб, які можуть висловлютись щодо законопроекту. Формально, депутати нічого не порушують, проте такі дії можуть вплинути на якість прийнятих законопроектів. Адже за скороченою процедурою наразі розглядаються не лише технічні законопроекти, які передбачають зміни в декілька статей інших законів, а реально складні проекти законів. І те, що розглядалось як виняток з правила, перетворилось у саме правило. До прикладу, без повноцінного обговорення народні депутати приймали закон про діяльність антикорупційного бюро, про зміни в оборонному плануванні держави, про ринок природного газу і це далеко не повний перелік.
Саме тому Комітет виборців України пропонує внети зміни до Регламенту ВР і чітко визначити перелік питань, які не можуть обговорювати за скороченою процедурою. Це питання національної безпеки і оборони, змін до Конституції, а також законопроекти, що стосуються змін до бюджету. Окрім цього, варто збільшити кількість голосів, які необхідні для прийняття рішення про розгляд законопроекту за скороченою процедурою обговорення: зі 150 до 226. Такі незначні зміни дозволять суттєво покращити якість законодавчої роботи.