РЕЗЮМЕ
1. Голосування виборців у день голосування загалом було проведено у відповідності до вимог законодавства та міжнародних стандартів.
2. Разом з тим, офіційними спостерігачами ВГО КВУ було зафіксовано ряд проблем в організації самого голосування та у підготовці до його проведення.
3. Як і під час останніх президентських виборів 2014 р., багатьма партіями та кандидатами було порушено заброну на здійснення передвиборної агітації у переддень та день голосування. Зокрема, у багатьох регіонах поширеною практикою стало розміщення зовнішньої політичної реклами, яку з високим ступенем ймовірності можна вважати такою, що була розміщена ВО “Батьківщина”, Блоком Петра Порошенка, Радикальною партією Олега Ляшка.
4. Виборці загалом мали можливість зробити поінформований вибір у день голосування. У той же час, можливість здійснення такого вибору була ускладнена відсутністю інформаційних плакатів кандидатів та партій на багатьох дільницях, а також непрозорістю фінансування передвиборної агітації. До дня голосування ЦВК оприлюднила проміжні фінансові звіти лише 2 з 29 партій на своєму веб-сайті, в той час як фінансові звіти кандидатів у депутати в одномандатних округах доступні менш ніж по половині виборчих округів.
5. Серед найбільш типових проблем та порушень в організації голосування: часті зміни у складі ДВК та ОВК, які вносились в останній день до дня голосування і призвели до виникнення непорозумінь між членами комісій на підготовчих засідання; відсутність інформаційних плакатів на багатьох дільницях; випадки підкупу виборців та організації т.зв. “карусельного голосування”; випадки масового доставлення виборців на виборчі дільниці; втручання в роботу окружних та дільничних виборчих комісій; неправильне проставлення штампу “Вибув” у виборчих бюлетенях, випадки перешкоджання діяльності офіційних спостерігачів тощо.
6. Водночас кількість порушень вимог виборчого законодавства при організації голосування 26 жовтня 2014 року значно зменшилась у порівнянні з черговими парламентськими виборами 2012 року. Значна кількість порушень пов’язана з тим, що вибори проводяться на основі змішаної виборчої системи, яка відкриває можливості для зловживань з боку кандидатів в одномандатних виборчих округах. Введення в дію останніх змін до Кримінального кодексу України, а також майбутній перехід на пропорційну виборчу систему з голосуванням за т.зв. “відкриті списки” кандидатів дозволять суттєво скоротити кількість порушень виборчого законодавства не лише у день голосування, але й на етапі підготовки до його проведення.