За підсумками кампанії КВУ «ПІДКУП — СТОП!» представлено аналітичний матеріал «ПІДКУП — СТОП! Узагальнений досвід проекту та найкращі практики антипідкупу під час виборчої кампанії 2014 року». Видання містить інформацію щодо результатів моніторингу КВУ випадків прямого і непрямого підкупу виборців під час парламентської виборчої кампанії, основних методів боротьби з підкупом виборців, наявних правових запобіжників підкупу виборців та попередніх результатів розслідувань виборчих злочинів.
Позачергові парламентські вибори 2014 р. в Україні проходили за змішаною пропорційно-мажоритарною системою 50/50. Кампанія проходила за скороченими строками в 60-ти денний термін. Основна боротьба розгорнулася в останні півтора місяці саме в мажоритарних округах. На один округ кандидати у депутати по мажоритарним округам, за оцінками експертів, витратили на передвиборчу кампанію від 1 до 5 мільйонів доларів, залежно від гостроти конкурентної боротьби. Значна частина коштів тіньових фондів кандидатів пішла на прямий і опосередкований підкуп виборців. Діяли цілі мережі працівників штабів кандидатів, які формували бази даних виборців, що потенційно можуть продати свій голос. Відповідно до цільових груп були вироблені стратегії системного підкупу виборців і контролю за результатами голосування підкуплених виборців. Підкуп здійснювався шляхом як грошових виплат, так і надання послуг. Виборців купували, використовуючи прямий та непрямий підкуп.
Прямий підкуп — надання шляхом мережевого маркетингу або використання локального адміністративного ресурсу грошової винагороди за згоду проголосувати за конкретного кандидата (на підтвердження свого майбутнього вибору виборець мав підписатись у списку, здати конкретний корінець зі штрих-кодом, підписати суспільну угоду).
Непрямий підкуп – безкоштовне надання товарів, послуг, наприклад:
- створення закладів безкоштовного громадського користування (безкоштовні їдальні, центри розповсюдження гуманітарної допомоги для малозабезпечених верств населення, переселенців з АРК Крим та зони АТО);
- надання навчальним закладам різного спрямування матеріальної допомоги у різноманітному вигляді (меблі, канцтовари, оргтехніка, ремонтні роботи);
- послуги з організації для громадян розважальних заходів різного масштабу (фестивалів, концертів, дискотек, вечірок у клубах, локальних розважальних заходів — виступів аніматорів, клоунів, лялькових вистав для дітей і дорослих, привітань та вручень подарунків мажоритарними кандидатами молодим на весіллях тощо);
- надання медичних послуг (організація медичних оглядів лікарів, безкоштовних ультразвукових, ренгеновських досліджень, послуг стоматологів, безкоштовного протезування зубів тощо);
- організація та проведення заходів релігійного характеру (безкоштовне проведення обрядів, організація прощ);
- надання послуг з оновлення інфраструктури міст/сіл коштом кандидатів (проведення ремонту доріг, житлових будинків, соціальних споруд, відновлення госпіталів для воїнів АТО, насичення їх медичним обладнанням)
- надання безкоштовних послуг у сільськогосподарській місцевості (ветеринарних — щеплення тваринам, знищення шкідників рослин і тварин, послуг зі зберігання сільськогосподарської продукції — оренда елеваторів, складів), оплата оренди земельних паїв, роздача молодняка худоби для відкорму з обіцянкою викупити дорослу худобу на забій за вигідною ціною тощо);
- надання безкоштовних подарунків (наборів продуктів, косметики, медикаментів, наборів отрути проти шкідливих комах та тварин та інше);
- надання безкоштовних туристичних послуг (як винагорода за перемогу у конкурсах/олімпіадах, оздоровлення дітей під час канікул/на свята, екскурсії для дорослих і дітей);
- надання безкоштовних консультативних юридичних послуг (через мережі громадських приймалень надання консультацій у галузі господарського, адміністративного, цивільного права)