Головні проблеми виборів в 5 округах: підкуп, адмінресурс, вибіркове правосуддя

15 грудня 2013 року в Україні відбудуться повторні вибори народних депутатів у 5 одномандатних виборчих округах, де згідно рішення Центральної виборчої комісії не можливо було встановити результат на чергових виборах у 2012 році.

Комітет виборців України здійснює довгострокове спостереження за виборчим процесом у всіх 5 округах.

 

За підсумками спостереження КВУ констатує:

 

  • Не зважаючи на політичну кризу в Україні, підготовка до виборів у п’яти проблемних округах відбувається згідно календарного графіку та в межах чинного законодавства. КВУ наголошує, що на сьогодні немає жодних правових, політичних та організаційних підстав для відміни або перенесення виборів, призначених на 15 грудня 2013 року.
  • Найбільшими проблемами виборчої кампанії, які можуть вплинути або вже вплинули на результат,  стали : грошовий підкуп виборців (в.о.№194 та №223), застосування адмінресурсу на підтримку кандидатів (в.о. №94 та №132) та застосування вибіркового правосуддя (в.о. №94).
  • Центральна виборча комісії здійснює всі необхідні організаційні процедури у передбачені законодавством строки, надає консультаційно-методологічну допомогу комісіям нижчого рівня.
  • КВУ позитивно оцінює рішення 47 кандидатів у в.о. №94 відмовитись від участі у виборах, що значно полегшить організацію виборчого процесу в цьому окрузі. В той же час 70 зареєстрованих кандидатів у в.о. №223 створює додаткові проблеми організації голосування та підрахунку голосів, залишає можливості для технічного зриву виборів в цьому окрузі.
  • КВУ негативно розцінює рішення Вищого адміністративного суду України, що стосувалося скасування реєстрації кандидата  по в.о. №94 Віктора Романюка. КВУ зазначає, що у даному випадку суд не належним чином потрактував норму законодавства, як передбачає ценз осілості для кандидата.
  • Окружні виборчі комісії, після масових ротацій членів на початку своєї роботи,  ближче до виборів почали виконувати свої обов’язки належним чином. Певні недоліки в діяльності ОВК вирішуються в робочому порядку. Хоча КВУ неодноразово відмічав незбалансоване представлення політичних сил та кандидатів в ОВК. Роботу ОВК ускладнює відсутність належних приміщень (ОВК №132 та 223) та проживання деяких членів комісій на значній відстані від місця дислокації ОВК (ОВК №132).
  • Процедура формування  дільничних виборчих комісій формально була дотримана. Хоч жеребкування у в.о. №94 та 223 відбулося постійними перервами в роботі комісій, не інформуванням спостерігачів про відновлення в роботі комісій. У в.о. №197 процес формування ДВК фактично закінчився на наступний день, після передбаченого законодавством.
  • В той же час варто відмітити безвідповідальне ставлення суб’єктів виборчого процесу до оформлення подань своїх представників в ДВК в усіх без винятку округах. Значна кількість подань кандидатур до ДВК містили фіктивні данні, одна і та сама особа пропонувалися різними кандидатами, фальсифікувалися заяви громадян про їх згоду працювати в складі дільничних комісій.
  • Більшість дільничних виборчих комісій розпочали свою роботу вчасно, однак постійні ротації в складі ДВК (на окремих дільницях заміни членів ДВК сягали 70% складу) не сприяли нормальній роботі комісій. Багато комісій мають проблеми з приміщеннями та матеріально-технічним забезпеченням своєї роботи.
  • Найбільш критична ситуація в роботі ДВК склалася у в.о. №197. Там значна кількість комісій не розпочали роботу вчасно через відсутність кворуму. У цій ситуації існує небезпека, що проведення виборів в цьому окрузі може бути зірване через неявку членів комісій на дільниці в день голосування. КВУ наголошує, що такі дії членів ДВК по зриву проведення виборчого процесу передбачають кримінальну відповідальність.
  • На окремих округах КВУ фіксував проблеми з якістю списків виборців. Так у в.о. №223 до списків не були включені цілі будинки, які входять до меж округу. У в.о. №132 на деяких дільницях до списків були включені «мертві душі». Однак це явище не носить масового характеру.
  • Агітація виборців за допомогою грошового підкупу поширена у в.о. №194 та №223. У в.о. №194 підкуп виборців на користь кандидата Михайла Поплавського здійснюється найбільш масово і демонстративно. З цією метою проводиться обхід помешкань виборців, а також існують спеціальні пункти, куди виборці можуть звертатися самостійно. КВУ має десятки зафіксованих фактів підкупу, які стали предметом звернення до обласної прокуратури та органів внутрішніх справ.
  • У в.о. №223 підкуп здійснюється на користь кандидата Віктора Пилипишина. Однак кількість зафіксованих фактів підкупу в цьому окрузі на сьогодні не дозволяє оцінити масштабність і системність даного порушення.
  • У в.о. №94 та №132 КВУ фіксував факти агітації з використанням адмінресурсу на користь Руслана Бадаєва та Миколи Круглова відповідно. Це проявлялося у залученні до виборчої кампанії цих кандидатів чиновників обласної та районних адміністрацій, використання для агітації інформаційних ресурсів органів влади, участь у заходах, організованих за бюджетний кошт.
  • Агітація з використанням «чорного піар» була найбільш поширеною у в.о. № 194. Спрямована вона була здебільшого проти кандидата Миколи Булатецького, також мали місце факти «чорного ПР» проти кандидата Михайла Поплавського. Також використання «чорного ПР» фіксувалось у в.о. №94 та №132.

Більше інформації з конкретними прикладами порушень можна знайти на сайті КВУ cvu.org.ua та офіційній сторінці КВУ у мережі Facebook - facebook.com/cvu.ngo 

Прес-служба КВУ